Nu är årets Miljöbästa Bil och Miljöbästa Konceptbil utsedda av Gröna Mobilister.
Priset delades ut vid en välbesökt tilllställning hos Luvly på Kungsholmen i Stockholm där Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) var på plats som prisutdelare.
För 30:e gången har Gröna Mobilister utsett årets Miljöbästa Bil. På plats vid utdeningen var Mattias Goldmann och Eva Sunnerstedt från juryn. De kunde konstatera att årets finalister var värdiga, de är alla trafiksäkra och miljöbra alternativ.
Mattias drog sig till minnesnär Gröna Bilister delade ut priset till en liten miljöbra Fiat som var långt från trafiksäker, vilket ledde till befogad kritik. Därför är han nu glad över att se hur många trafiksäkra bilar även är miljöbra. Eva berättade om hur svår processen varit då många bilar blivit så lika varandra.
Med det sagt utsågs en vinnare och även Miljönästbästa Bil prisades då den fick nästan lika många poäng som ettan.
Årets vinnare: Tesla Model 3
För tredje året i rad prisas Tesla Model 3 som årets Miljöbästa bil av Gröna mobilister. En modell i rimlig storlek, med hög säkerhet, lång räckvidd och hög energieffektivitet som laddas riktigt snabbt på ett oöverträffat laddnätverk. Dessutom till en lägre prislapp än vad som tills nyligen ens verkade möjligt och med stort utbud även på begagnatmarknaden.
Tesla har kontinuerligt förbättrat 3:an – faktiskt också bilarna som redan rullar – vilket gör den än mer till en värdig vinnare (än en gång).
Årets tvåa: Renault Scenic E-Tech
Renault Scenic E-Tech är familjebilen som bevisar att eldrift och funktionalitet numera kan gå hand i hand. Med smart design, lång räckvidd och ett rymligt inre skapar den en balans mellan komfort och praktiska lösningar när man är många i bilen. Detta är en bil som inte bara tänker på passagerarnas bekvämlighet utan också på framtiden – allt i ett kompakt och stilrent format.
Nytt för i år Miljöbästa konceptbil
Nytt för i år är tävlingen Miljöbästa konceptbil som uppmärksammar framtidens bilar, de som är radikalt annorlunda dagens bilar men fullgoda alternativ. Per Gyllenspetz som tagit initiativ till tävlingen belyste att bilar idag är allt för tunga och allt för stora, särskilt svagt är det att de mest har blivit svulstiga och inte blivit särskilt mycket rymligare. Här krävs omtag.
Juryn i Miljöbästa Konceptbil enades om att två av bidragen skulle belönas likvärdigt.
P.I.E
P.I.E handlar om ett helhetstänk vilket är en klok tanke eftersom även den bästa av miljöbilar kräver nya resurser. Att dela på resurser är sannolikt det bästa man kan göra för miljön eftersom en personbil bara används en bråkdel av tiden, och om man skulle lyckas att få bilåkandet att likna affären som de elektriska sparkcyklarna har vore mycket vunnet – dock måste en sådan bil ha en betydligt längre livslängd än de 4 månader som de elektriska sparkcyklarna har.
Luvly O2
Luvly O2 är ett spännande koncept som kombinerar många tidigare initiativ, och handlar om att skapa en resurseffektiv konstruktion där allting fokuserar på ett transportbehov för vardagen istället för något som skall klara av även de mest extrema resorna. Resultatet är en väldigt effektiv personbil som troligen kan hantera 90% av urbana människors transportbehov.
Läs mer om utmärkelsen här: