Nu bjuder Löfbergs in konsumenten i arbetet för en mer hållbar framtid
Hem MILJÖ Nu bjuder Löfbergs in konsumenten i arbetet för en mer hållbar framtid

Nu bjuder Löfbergs in konsumenten i arbetet för en mer hållbar framtid

Publicerat av: Redaktionen

I samband med att Sveriges mest köpta kaffepaket fick ny design passade Kafferosteriet Löfbergs på att viga hela baksidan av den nya förpackningen åt hållbarhet.

Detta som en del i arbetet att säkra gott och hållbart kaffe även i framtiden.

Genom en QR-kod bjuds konsumenten in att vara en del av Löfbergs hållbarhetsarbete, med möjligheten att följa med på resan hela vägen från färdig kaffekopp tillbaka till odlarland.

– Hållbarhet har alltid varit viktigt för oss, så arbetet från vår sida är egentligen inget nytt. Det är ändå ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete eftersom det är ett sätt att involvera våra konsumenter, så att vi tillsammans tar ansvar för en mer hållbar framtid, säger Kajsa-Lisa Ljudén, hållbarhetschef på Löfbergs.

Informationen bakom QR-koden

Genom att använda sin mobiltelefon kan konsumenten enkelt skanna QR-koden som återfinns på kaffepaketets baksida. Där erbjuds en unik möjlighet att fördjupa sig i tre viktiga aspekter av Löfbergs hållbarhetsarbete: schysst konsumtion, produktion och odling. Här finns bland annat information om hur konsumenten själv kan bidra genom sina konsumtionsval, hur Löfbergs arbetar för att minska klimatpåverkan i sin produktion, och de insatser familjeföretaget gör i odlarland.

– Vi arbetar med få mellanhänder och besöker ofta våra odlare som vi har långa och nära relationer med. Vi bedriver också utvecklingsprojekt i odlarländer i syfte att minska fattigdom, hunger och bekämpa klimatförändringar. Det vill vi dela med oss av, och det känns fantastiskt roligt att våra konsumenter nu kan ta del av vårt arbete på ett enkelt sätt tack vare QR-koden, säger Kajsa-Lisa Ljudén.

Lätt att göra rätt

Nu bjuder Löfbergs in konsumenten i arbetet för en mer hållbar framtidInitiativet är en del i Löfbergs övergripande vision att driva en positiv förändring inom kaffebranschen, både ur ett miljöperspektiv och för att säkra nästa generation kaffeodlare.

– Genom att ge konsumenten möjlighet att få en djupare förståelse för vår hållbarhetsstrategi och det arbete vi gör, hoppas vi att kunna vägleda och inspirera till en mer medveten konsumtion. Vi vill helt enkelt att det ska vara lätt att göra rätt, säger Kajsa-Lisa Ljudén.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>