Nästa vecka startar utvecklingen av hållplats Järntorget som ska byggas om med bland annat två nya bussfiler och ett nytt hållplatsläge.
Syftet är att öka framkomligheten för kollektivtrafiken, korta ned restiderna och skapa smidigare byten mellan buss och spårvagn.
Järntorget är en av Göteborgs största och viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken. Hit reser över 20 000 människor varje dag, och fler kommer det att bli i takt med att Masthuggskajen byggs ut med nya bostäder, kontor och verksamheter.
– Utvecklingen av hållplats Järntorget är en av flera förbättringar som vi gör för kollektivtrafiken i området. Vi vill göra det smidigare att ta spårvagn, buss och i framtiden även färjan för att ta sig hit, säger Marit Sternang, Huvudprogramledare för Masthuggskajen på exploateringsförvaltningen.
Trafikeras av 13 busslinjer
Förra året byggdes en ny hållplats på Masthuggstorget och nu står alltså Järntorget på tur att byggas om för att utveckla kollektivtrafiken.
– Området runt Järntorget och Olof Palmes plats kommer genomgå en omfattande förändring. Spårvagnstrafiken kommer ligga kvar som idag men vi gör mer plats för bussarna. Vi bygger också nya cykel- och gångbanor så att man lättare ska kunna ta sig vidare från Järntorget mot Första Långgatan och ned till den nya stadsdelsparken och vattnet, berättar Marit Sternang.
När allt är klart kommer hållplats Järnvågen vid Järntorgsmotet och hållplatserna vid Järntorget tillsammans trafikeras av sammanlagt 13 busslinjer, både expressbussar och stadsbussar. På sex minuters promenad från Järntorget når man dessutom det nya färjeläget som ska byggas på halvön.
Träd tas ned och 300 nya planteras
För att skapa plats för bussarna på Järntorget kommer utrymmet för biltrafiken mellan Järntorget och Olof Palmes plats att minska. Även en trädrad i allén kommer tas bort för att ge plats åt det nya hållplatsläget.
– Nya träd kommer istället planteras på Olof Palmes plats i samband med att torgytan rustas upp med mer grönska, sittplatser, tydliga stråk och belysning, säger Marit Sternang.
Sammanlagt kommer drygt 300 nya träd att planteras på Masthuggskajen, vilket innebär att det blir dubbelt så många träd när Masthuggskajen är färdigbyggt jämfört med innan byggnationen startade. Det blir nya trädplanteringar längs Första Långgatan, Masthamnsgatan och Järnvågsgatan där träden planteras i rader, så kallade alléer.
Dessutom planteras träd i parkmiljöer – i Järnvågsparken och Masthuggsparken samt på halvön.
De träd som behöver tas ned under byggnationen körs antingen till någon av Göteborgs Stads *biodepåer eller till Göteborgs Stads arbetsmarknadsavdelning i Björkekärr för tillverkning av möbler till stadens utemiljöer. Några kommer också att användas på Masthuggskajen som en del av kommande konstgestaltning samt i ängsytor som hem för insekter. Några kommer också att bli till möbler i stadens utemiljöer.
Ska står klart till våren 2026
Redan under byggtiden kommer framkomligheten för biltrafiken att minska förbi Järntorget. Det blir också en mindre påverkan på cykeltrafiken som kommer flyttas i sidled i allén och gående som kan behöva ta lite andra vägar när övergångsställen tillfälligt stängs.
Helt klart planeras området runt Järntorget att vara våren 2026. Torgytan på Olof Palmes plats byggs om under 2025.