Ny rapport: Hur Europas detaljhandlare kan minska utsläppen i Scope 3
Hem UNDERSÖKNING Ny rapport: Hur Europas detaljhandlare kan minska utsläppen i Scope 3

Ny rapport: Hur Europas detaljhandlare kan minska utsläppen i Scope 3

Publicerat av: Redaktionen

Europas detaljhandlare och grossister har ett gigantiskt klimatavtryck, framför allt i Scope 3. Men de har också unika möjligheter att hitta lösningar genom att samarbeta och driva förändring i ekosystemet.

Impact-drivna konsultbolaget Oliver Wyman lägger i en ny rapport fram en plan för hur handlare och grossister ska kunna minska de indirekta CO2-utsläppen i värdekedjan.

1,6 Gigaton koldioxidekvivalenter (CO2e). Så stort är det årliga utsläppet från produkter som säljs genom den europeiska detaljhandels- och grossistsektorn. Siffran motsvarar en tredjedel av de totala utsläppen i Europa. Merparten av dessa utsläpp är dock inte knutna till företagens egen förbrukning utan härrör från branschens omfattande värdekedjor, exempelvis från transporten av råvaror och produkter eller från de utsläpp som uppstår när produkterna används.Ny rapport: Hur Europas detaljhandlare kan minska utsläppen i Scope 3

Endast cirka 2 procent är så kallade Scope 1- och Scope 2-utsläpp (det vill säga utsläpp som produceras av enskilda detaljhandlare och grossister och den energi de förbrukar) medan 98 procent utgörs av indirekta  Scope 3-utsläpp i värdekedjan.

Att hantera indirekta utsläpp är en utmaning, men i rapporten slår Oliver Wyman fast att detaljhandels- och grossistbranschen har unika förutsättningar att ta itu med problematiken genom möjligheten att koppla samman hundratusentals producenter och tillverkare med miljontals konsumenter.  Som nav i detta ekosystem spelar detaljhandlare och grossister en avgörande roll, också i arbetet med att underlätta de livsstils- och affärsmodellförändringar som kommer krävas för att minska CO2-utsläppen.

Eftersom handlare och grossister ofta interagerar med sina kunder kan de utbilda dem i fördelarna med att välja produkter med lägre klimatavtryck. Och på leverantörssidan kan de ge incitament till producenter, tillverkare och transportfirmor att använda mer hållbara råvaror och metoder – och på så vis bidra aktivt till att omforma värdekedjorna.

Hur detalj- och grossisthandeln kan minska Scope 3-utsläppen

Vilka insatser för att minska utsläppen bör sektorn prioritera? I studien har man tagit fram en plan på medellång sikt för detaljhandels- och grossistbranschen med en lista över prioriteringar för att påskynda utvecklingen.

Här är fyra viktiga överväganden:

1. Standardisering av CO2-avtryck

Branschen måste lösa utmaningen med transparens och behovet av standardisering i kvantifieringsarbetet, så att CO2-avtrycket från produkter och aktiviteter i hela värdekedjan blir jämförbart. Öppenhet och standardisering måste uppnås konsekvent av alla intressenter för att möjliggöra effektiv datadelning och utsläppshantering.

2. Täppa till luckor i utfasningen av fossila bränslen

Detaljister och grossister måste minska skillnaderna mellan sina nuvarande prestationer, samt sina åtaganden om minskade CO2-utsläpp, genom att aktivt främja och genomföra förbättringar i hela värdekedjan.

3. Ta ledarskap med stor effekt på minskade CO2-avtryck

Den europeiska detaljhandels- och grossistbranschen kan visa vägen genom att fokusera på områden med störst inverkan på utfasningen av fossila bränslen, exempelvis aktörer i värdekedjan med lägre hållbarhetsstandarder och verksamheter med högt klimatavtryck, som boskapsuppfödning.

4. Konsumentinflytande och CO2-transparens

Om aktörerna i branschen kan säkerställa transparens och standardisering kommer de att kunna stärka konsumenterna, genom att tillhandahålla rättvisande information om CO2-konsekvenserna av deras val. Konsumenterna kommer då att kunna fatta mer välgrundade beslut vilka i slutändan kan leda till minskade CO2-avtryck för hushållen.

Med CSRD-direktivet som blåslampa

Från och med 2024 står detaljhandels- och grossistbranschen inför betydande utmaningar när ny klimatrelaterad lagstiftning, i form av  CSRD-direktivet (Corporate Sustainability Reporting Directive), träder i kraft i EU och Storbritannien. Utöver Scope 1- och Scope 2-utsläpp kräver CSRD även redovisning av Scope 3-utsläppen som produceras av underleverantörer och konsumenter. Detta krav kommer sannolikt omforma branschen över tid.

Grundprincipen för Scope 3-ansvar syftar till att öka transparensen och främja dialogen och samarbetet mellan leverantörer “uppströms” och användare “nedströms”, så att de gemensamt kan närma sig målet om minskade koldioxidutsläpp. Men som rapportens skribenter påpekar finns en utmaning, i och med att de ramverk som krävs för att ta itu med utfasningen av fossila bränslen i hela sektorn fortfarande ofullständiga.

Vissa detaljhandels- och grossistföretag har redan börjat implementera sofistikerade metoder för att kvantifiera Scope 3-utsläpp. Men eftersom Scope 3- mätning är relativt nytt tillämpas flera olika metoder och emissionsfaktorer. Detta undergräver produkternas jämförbarhet och flyttar fokus från minskningsaktiviteter till mätmetodik.

Dessutom märks betydande variationer i hur väl branschens aktörer förstår och kvantifierar Scope 3-utsläppen. Vissa uppvisar en imponerande skicklighet i hanteringen av Scope 3-utsläpp, medan andra, särskilt små och medelstora företag, har svårt att effektivt övervaka sina utsläpp.

Oliver Wymans forskning visar att skillnader mellan tillämpade metoder och beräkningssätt ibland kan ha större inverkan på utvalda åtgärder för minskade koldioxidutsläpp än på elimineringen av utsläpp. Denna inkonsekvens kan äventyra sektorns arbete med att minska koldioxidutsläppen. Den understryker också behovet av ytterligare standardisering och insatser för att säkerställa att redovisningsdata är mer jämförbara och tillförlitliga.

För närvarande liknar de nya datapraxiserna många av de metoder för produktmasterdata som användes för flera decennier sedan, vilket sannolikt leder till liknande problem och ineffektivitet. Samtidigt finns en växande oro bland företagsledarna för att deras företag fokuserar mer på att mäta utsläppen än på att implementera strategier för att minska dem,  konstaterar författarna till rapporten.

Uppnå samarbete i värdekedjan kring klimatförändringar

Rapportskribenterna betonar också att den europeiska detalj- och grossistbranschen har ett stort ansvar för att uppnå målen för utsläppsminskningar och att det krävs en bred samordning och mobilisering mellan olika intressentgrupper för att lyckas. Denna kollektiva ansträngning är nödvändig för att komma till rätta med de ihållande utsläppen i de omfattande och komplexa delarna av branschens värdekedja och från konsumtionen av dess produkter.

Många ledande detaljister och grossister har förvisso gjort betydande framsteg redan nu, både på egen hand och i samarbete med andra intressenter i sina värdekedjor. De goda exempel som har börjat dyka upp bidrar med värdefulla lärdomar om effektiva strategier. Men det räcker fortfarande inte för att nå upp till de krav som ställs för att klara de globala målen, särskilt inte när det gäller Scope 3-utsläpp. EU:s mål är att minska nettoutsläppet av växthusgaser med 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer. Men fram till 2022 hade dock endast en 33-procentig minskning uppnåtts. För att nå fram  måste EU omedelbart öka takten i arbetet med att minska koldioxidutsläppen.

Rapporten är en uppmaning till hela branschen att samarbeta kring nya klimatinitiativ mellan företag, länder, sektorer och värdekedjor. Att bygga den här typen av solid grund idag är av yttersta vikt – inte bara för att det inte går att minska koldioxidutsläppen utan också för att åtgärder i rätt tid är avgörande för att undvika de värsta effekterna av klimatförändringarna. Ju längre tid det tar, desto allvarligare kommer klimatförändringarna att bli för företagen. I  rapporten undersöks både befintliga lösningar och behovet av nya angreppssätt.

Rapporten “Net Zero Game Changer: Tackling The Hidden Carbon Footprint In European Retail And Wholesale Value Chains” är ett resultat av samarbete mellan Oliver Wyman (en del av Marsh McLennan) och EuroCommerce för att hjälpa sektorn att prioritera åtgärder som kommer att stödja sektorns värdekedja i utvecklingen mot netto noll.

Läs och ladda ned rapporten här.

Författare Sirko Siemssen, Rainer Münch, Valeria Pantusenko, Maxim Bochkov, Sarah Adelfang, och Mikel Liu

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>