Marknaden för begagnade bilar i Sverige fortsatte att växa under 2024, med en försäljningsökning på 8 procent från bilhandeln. Auktoriserade återförsäljare stärkte sin position och elektrifieringen tog ytterligare mark.
Det visar en ny rapport från Vroom som specialiserar sig på analys och rådgivning kopplat till den svenska fordonsbranschen.
Försäljningen av begagnade bilar från bilhandeln ökade med 8 procent under 2024, vilket motsvarar totalt 386 000 fordon. Marknaden har därmed återhämtat sig något efter nedgången till följd av pandemin och utgör en allt viktigare del av bilhandeln. Märkesauktoriserade bilhandlare stod för 58 procent av begagnatförsäljningen under 2024, en ökning från 53 procent tre år tidigare.
Utvecklingen visar också att begagnatmarknaden blir allt viktigare för återförsäljare med nybilsauktorisation vilket idag utgör en central del av en återförsäljares totala affärserbjudande.
Ali Avcu, specialist på begagnatmarknaden hos Vroom, lyfter dock en viktig aspekt av utvecklingen:
”En stor del av volymen från den auktoriserade handeln kommer från tidigare privatleasade bilar. Den minskning vi ser i nytecknade privatleasingavtal kommer på sikt att minska inflödet. Det behöver bilhandeln förhålla sig till när den utvecklar strategier för framtiden.”
Elektrifieringen fortsätter att öka
Försäljningen av laddbara begagnade bilar och elhybrider ökade kraftigt under året och stod för 42 procent av den totala begagnatförsäljningen. Samtidigt minskar försäljningen av bensin- och dieselbilar, även om de fortfarande utgör en betydande del av marknaden (58 procent).
Populäraste bilmärken och modeller
Volvo, Volkswagen och Kia var de mest sålda märkena och stod för 41 procen av begagnatmarknaden under 2024. Genomsnittlig tid i lager för en Volvo var 57 dagar, för en Volkswagen 65 dagar och för en Kia 59 dagar.
Bland modellerna toppade Volvo V60 listan med 55 dagar i lager, följt av Volvo XC60 (54 lagerdagar) och Volkswagen Golf (53 lagerdagar).
De största aktörerna på marknaden för begagnade bilar
Marknaden domineras av fyra stora aktörer som har över 25 procent av marknaden. Riddermark Bil toppade listan med 32 500 sålda fordon (8,4 procent andel) följt av Hedin Automotive (grupperat) med 29 400 st (7,6 procent) och Bilia (grupperat) med 23 400 st (6,1procent). Din Bil hamnade på fjärde plats med 19 500 sålda fordon (5 procent). Trenden på marknaden är att de största aktörerna fortsätter att stärka sin position och att tillströmningen av nya aktörer minskat kraftigt.
Utmaningar och möjligheter för begagnathandeln
Trots den positiva utvecklingen finns det fortsatt utrymme för förbättring där den auktoriserade handeln har mycket att lära av de aktörer som specialiserat sig på enbart begagnatförsäljning. Dessa har ofta en mer datadriven strategi med nyckeltal som de följer kontinuerligt samtidigt som de har en välutvecklad inköpsorganisation. Detta sammanslaget ger dem en konkurrensfördel på marknaden för begagnade bilar.
”Det är viktigt att auktoriserade bilhandlare fortsätter att utveckla sin strategi för begagnatmarknaden och satsar på såväl inköpsresurser som att kontinuerligt arbeta med nyckeltalen. Marknaden förändras snabbt och är snarare av regional än nationell karaktär”, avslutar Ali Avcu.
Vroom specialiserar sig på analys och rådgivning kopplat till den svenska fordonsbranschen. Utöver att stötta våra kunder med att utveckla sin affär, har företaget som tydlig ambition att verka för en bredare positiv förändring i de branscher man verkar.