I en tid där hållbarhet är nyckelordet går svenska startupen HealthTextiles i täten med sin vision för en cirkulär och hållbar värdekedja inom textilindustrin.
Sedan sin start 2015 har HealthTextiles kontinuerligt utmanat normerna genom att kombinera cirkulär funktionalitet och hållbarhet på ett unikt sätt.
– Textilindustrin står inför stora utmaningar, men också fantastiska möjligheter. Som startup har vi fördelen att kunna tänka nytt och forma vår verksamhet kring en hållbar kärna på rätt sätt jämfört med stora bolag som är fast i gamla värdekedjor, säger Tomas Persson, grundare och styrelseordförande för HealthTextiles.
FN:s hållbarhetsmål tillsammans med kraven från kapitalmarknaden och den ökade kundefterfrågan på hållbara produkter har varit centrala drivkrafter för HealthTextiles’ mission. Till skillnad från traditionella företag har HealthTextiles byggt sin affärsmodell med hållbarhet som kärnfokus från grunden.
Under pandemin uppmärksammades den ohållbara användningen av engångsplastplagg. Nu efterfrågas återanvändbara plagg inom hygienprodukter, som menstrosor (istället för engångsbaserade mensbindor) och operationsplagg (istället för engångskläder) allt mer.
HealthTextiles har svarat med innovativa lösningar, inklusive en unik fiber som kombinerar naturlig cellulosa med biologiskt nedbrytbar polyester, vilket säkerställer snabbare nedbrytning och mindre påverkan på miljön. Företagets TorTex tyg sätter dessutom en ny standard med sina naturliga antibakteriella egenskaper och höga kvalitetsstandarder. Tyget är silverfritt och naturligt antibakteriellt efter 100 tvättar vilket har verifierats av världsledande testinstitutet SGS.
– För oss handlar det inte bara om att skapa hållbara produkter, utan även att omdefiniera hur vi producerar och konsumerar inom textilbranschen, säger Tomas Persson. Med innovativa initiativ som t.ex. en pantstrategi för kläder kan vi tillverka trasmattor som, trots att de håller i hundratals år, kan komposteras av konsumenten och bli till jord inom årtionden när de är utslitna.
I ett nära samarbete med partners som Almi Företagspartner, fortsätter HealthTextiles att ligga i framkant när det gäller hållbarhetsstrategi och innovation.
– Vår senaste förbättring är att vi har genomfört en hållbarhetsworkshop i samarbete med Almi Företagspartner. Denna workshop är en del av erbjudandet för Almis Gröna Lån. Den stora fördelen med workshopen är att den ger en mappning mot FN:s hållbarhetsmål, vilket hjälper oss i sorteringen och kommunikationen av vår hållbarhetsstrategi, avslutar Tomas.