På vägstationen i Örnsköldsvik är framtiden här. I ett världsunikt projekt testar Svevia en saltspridare som drar nytta av AI och sensorer för att automatiskt avgöra om det behöver saltas eller ej.
Trafiksäkerheten ökar, kostnaderna sjunker och i förlängningen är det bra för miljön.
– Framför allt ökar trafiksäkerheten genom att vi med större precision vet exakt vilka sträckor som behöver halkbekämpas. I förlängningen betyder det att vi inte saltar i onödan vilket är bra för miljön. Det är också mer kostnadseffektivt och alla åtgärder går att följa upp i detalj, säger Kenneth Thörn, som är platschef på vägstationen i Örnsköldsvik.
Han ser flera fördelar med tekniken.

Svevia halkbekämpar vägarna med AI
– En annan bra sak är att det minskar stressen för våra yrkeschaufförer som kan ha fullt fokus på trafiken, fortsätter han.
Metoden bygger på att man med hjälp av sensorer och AI skapar detaljerade väderprognoser som ser till att saltspridningen sker automatiskt. Maskinföraren slipper starta eller stoppa saltspridaren. Testerna sker i två steg. I det första steget är det en AI-genererad väglagsprognos som avgör om saltspridaren ska salta eller inte salta vägbanan. I nästa steg adderas data från sensorer som sitter monterade på fordonet. Halkbekämpningen styrs då av en kombination av sensorinformation om det aktuella väglaget och prognosdata.
Testas på statliga vägar
Innovationsprojektet som går under namnet Dynamic dosage (dynamisk dosering) är ett samarbete mellan Svevia, mjukvaruföretaget Klimator och Epoke som är maskintillverkare av bland annat saltspridare. Finansieringen sker med medel från Svenska byggbranschens utvecklingsfond (SBUF) och Infrasweden.
Tekniken har testats på kommunala gator i Danmark, men aldrig tidigare i Sverige och på statlig väg.
– Förutsättningarna för halkbekämpning på kommunala vägar skiljer sig på många sätt från statliga vägar. Framför allt i trafikbelastning, hastigheter och vägbredd, säger Kenneth Thörn.
Testerna i Örnsköldsviks driftområde kommer att utföras med stor omsorg.
– Vi vill välja dagar då det inte är akut blixthalka i hela området och kan vara säkra på att vi har resurser för att följa upp resultatet. Allt för att inte risker trafiksäkerheten i Västernorrland, säger Kenneth Thörn.
Svevia är ett statligt fristående bolag inriktat på drift- och underhåll av vägnätet, med cirka 2 100 anställda på över 100 platser. Svevia är specialist på att bygga och underhålla vägar, broar, hamnar och annan infrastruktur och banar väg för nya stadsdelar, järnvägar, industri- och energianläggningar.