Swappie lanserar nu kampanj för att få fler att sluta hoarda
Hem ÅTERVINNING Swappies kampanj ska få oss att sluta hoarda telefoner

Swappies kampanj ska få oss att sluta hoarda telefoner

Publicerat av: Redaktionen

Elektronikavfallet är ett av de snabbast växande miljöproblemen i världen och beräknas uppgå till 62 miljoner ton årligen.

För att få fler att sälja sina telefoner och välja återanvänd elektronik lanserar Swappie kampanjen “Swap, don’t hoard” . Syftet är att förändra konsumenters beteenden.

Två tredjedelar av svenskarna behåller sina gamla mobiltelefoner i tron att de kanske behöver dem en dag, men majoriteten av enheterna förblir oanvända, ofta i flera år. Det gör att de förlorar i värde och bidrar till det växande elektronikavfallet.  Swappie som säljer begagnade Iphones uppmanar nu människor att sluta samla på sig gamla telefoner och sälja dem vidare på begagnatmarknaden istället.

Swappie lanserar nu kampanj för att få fler att sluta hoarda

Karin Armgarth, Sverigechef Swappie.

–  Eftersom hållbarhet är vårt absoluta fokus vill vi få svenska folket att agera, att sluta hoarda gamla mobiler och bli en del av den cirkulära ekonomin, säger Karin Armgarth, Sverigechef på Swappie.

Samarbetar med influencers och gör event

Den nya kampanjen är en av de största lokala satsningarna för Swappie i Sverige och utgörs av flera samspelade element för att belysa vikten av att sluta hoarda mobiler för miljöns skull.

Annonsering i olika kanaler med budskapen “Hey hoarders. Your old iPhone called. It wants out”, “Hey collectors. Your old iPhone isn’t a museum piece”‘, kombineras  influencersamarbeten, tävlingar och ett fysiskt event.

De populära profilerna Anis Don Demina och Behrouz Badreh tävlar om vem som kan få flest svenskar att sälja sina gamla iPhones i en influencerduell . Följare i sociala medier kan sedan delta i utmaningen genom att sälja sina telefoner genom att använda influencernas länkar och på så vis få dessa att räknas in i duellen.

Ett fysiskt event på Mall of Scandinavia i Stockholm under vecka 38 erbjuder en fysisk pop-up för att få besökare att sälja sina telefoner direkt på plats med hjälp av en AI-driven telefonkiosk. Personal finns även tillgänglig för att besvara frågor och guida genom försäljningsprocessen.

TVC och digital marknadsföring för att nå ut ytterligare.

Bakom kampanjen står Swappies inhouse-avdelning tillsammans med lokala talanger. Influencerkampanjen är skapad tillsammans med Karin Winther som också är producent för satsningen.

Pop-upen i Mall of Scandinavia är skapad i samarbete med Ocean Outdoor Labs. Bsmart ansvarar för utomhusreklamen och digitala enheter i pop-upen på Mall of Scandinavia. 

Swappie är den ledande online-destinationen för köp och försäljning av renoverade iPhones i Europa. Swappies vision är att erbjuda människor ett sätt att uppgradera sig med en ny telefon av hög kvalitet på ett prisvärt och miljövänligt vis. Swappie är för närvarande verksamt över hela Europa, inklusive Sverige, Italien och Tyskland och omsatte under 2023 207 miljoner euro. Sedan augusti 2016 är Swappie ett av de mest innovativa och snabbväxande företagen i Europa och har idag över 800 anställda samt en kapitalanskaffning på 171 miljoner dollar (149 miljoner euro) från investerare hittills.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>