Scania har inlett ett samarbete med KTH om framtidens transporter. Samarbetet ska främja innovation och hållbarhet och sker inom ramen för det Wallenberg-drivna forskningsprogrammet WISE.
”Forskningsprogrammet WISE är en viktig möjlighet att stärka samarbetet inom industrin och mellan industri och akademi”, säger Johan Fahlkrans, chef för materialteknik för drivlinor på Scania.

Johan Fahlkrans, chef för materialteknik för drivlinor på Scania
WISE, Wallenberg Initiative Materials Science for Sustainability, är den största satsningen någonsin inom materialvetenskap i Sverige och kommer att omfatta stora satsningar vid de ledande universiteten i Sverige under tio år. Via samarbeten med industrin och samhällsaktörer ska programmet främja och aktivera en omställning mot ett hållbart samhälle och samtidigt flytta fram den vetenskapliga gränsen inom materialvetenskap.
Enligt Johan Fahlkrans på Scania är denna typ av samarbete mellan olika aktörer helt avgörande för att hantera de komplexa utmaningarna som är knutna till hållbarhet i material när det gäller mobilitet och framtidens elektrifierade transporter.
Efterfrågan är stark och drivs dels av kunderna, dels av lagstiftning, konstaterar han.
– Våra kunder visar en stark och växande önskan att göra hållbara val, vilket har blivit en nyckelfaktor i deras köpbeslut. Andra faktorer som driver övergången till elektrifierade fordon i vissa regioner är lagstiftning och påföljder, säger han.
Elektrifiering är idag Scanias primära lösning för nollutsläppsfordon, men företaget fortsätter även att utveckla och optimera förbränningsmotorer för att erbjuda hållbara alternativ där full elektrifiering ännu inte är möjlig, berättar Johan Fahlcrans.
Stort behov av samarbeten
Enligt Johan behövs mer samarbeten för att hitta synergier över hela materialvärdekedjan, från produktionsprocesser till deras slutliga syfte i samhället.
-WISE forskningsprogram erbjuder en plattform för att effektivt driva dessa synergier. Med sitt fokus på utveckling av hållbara material ger programmet en tydlig och strategisk riktning för materialvetenskaplig forskning i Sverige. Scanias engagemang i WISE forskningsprogram speglar företagets starka engagemang för innovation och hållbarhet, fortsätter Johan.
Johan förklarar att hållbara material är avgörande för Scanias mål att skapa ett hållbart transportsystem. Materialinnovation främjar nollutsläppsteknologier som batteri- och vätgasteknologier. Dessutom kan materiallösningar ge förutsättningar att öka effektiviteten och hållbarheten hos förbränningsmotorer, vilket möjliggör låga eller inga utsläpp.
-Det är viktigt att minska miljöpåverkan från material och deras tillverkningsprocesser. När fordonsutsläppen minskar blir materialens och produktionens påverkan mer betydande. Scania arbetar hårt för att minska detta och siktar på att enbart använda grönt stål, batterier, aluminium och gjutjärn till 2030. Detta är ett stort steg mot hållbarhet i hela leveranskedjan, avslutar Johan.