Trafiken med bärplansbåten Nova har nu varit i gång några veckor och intresset från resenärerna och media har varit långt över förväntan.
– Det är väldigt spännande att få vara med i detta försöksprojekt, säger Anna Jidberg, vd på Blidösundsbolaget.
Den 29 oktober gick premiärturen på linje 89 mellan Stockholm city och Ekerö med bärplansbåten Nova som Blidösundsbolaget har driftansvaret för. Fram till idag har samtliga 71 turer varit i princip helt fullsatta och många har varit tvungna att resa med andra fartyg i stället.
– Det är väldigt spännande att få vara med i detta försöksprojekt. Det är också ett modigt och klokt sätt av Trafikförvaltningen att nyttja ett befintligt kontrakt för att testa en ny typ av trafik. Vi lär oss otroligt mycket tillsammans med våra samarbetspartners, Candela och Trafikförvaltningen, och det råder stor respekt mellan parterna inför varandras olika kompetenser säger Anna Jidberg, vd på Blidösundsbolaget.
Stort intresse i internationella media
Många gånger har intresset varit så stort att väktare har fått bistå vid påstigningen för att fartyget inte ska bli överfullt. Inte bara resenärer har stått i kö för en chans att få åka med. Det mediala intresset har varit på en aldrig tidigare upplevd nivå med reportage i såväl europeisk som amerikansk press.
En tur med bärplansbåten Nova mellan Stockholm city och Tappström på Ekerö tar cirka 35 minuter jämfört med ett vanligt fartyg som tar runt 55 minuter. Marschfarten på 25 knop är möjlig att tillåta då det i princip inte uppstår några svallvågor av bärplanstekniken som påverkar strandlinje eller andra fartyg.
Försöksverksamheten pågår fram till och med sommaren 2025 och kommer därefter att utvärderas.