Elektrifieringen av transportbranschen rullar på i rasande fart och nu tar distributören Dagab ännu ett viktigt steg in i en mer elektrisk framtid.
Genom att investera i fem nya transportbilar av märket IVECO eDAILY kan de både uppfylla morgondagens miljözonkrav och samtidigt möta behovet av tillräcklig lastkapacitet, en konkurrenskraftig TCO och en lugn och bekväm arbetsmiljö för föraren.
Transportbranschen genomgår just nu en av de mest påtagliga och revolutionerande förändringarna i sin historia – övergången till elektrifierade fordon.
Denna omställning är en reaktion på ett eskalerande behov av hållbara transportlösningar och får allt större fäste i branschen över hela världen.
Hos Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag och ledande aktör inom logistik och distribution, har man länge varit måna om att erbjuda miljömedveten transport och idag körs många av företagets tunga fordon på bland annat biogas och el. Nu tar de ännu ett steg framåt i sin elektrifieringsplan och beställer fem nya IVECO eDaily transportbilar, som både möter morgondagens miljözonskrav och samtidigt uppfyller Dagabs krav på lastkapacitet, en bra TCO och en bättre arbetsmiljö för föraren.
”Det är på tiden att man elektrifierar”
De fem nya transportbilarna från IVECO markeras som startskottet för elektrifieringen av den lätta delen av Dagabs fordonsflotta.
– Elektrifiering är en nödvändighet i dagens samhälle och vi anser att det är på tiden att vi också elektrifierar vår lätta transportflotta. Det har varit lättare att implementera det på den tunga sidan. Med lätta bilar har vi haft utmaningar med räckvidd och viktbegränsande körkortsregler, eftersom drivlinan på en ellastbil väger mer och i sin tur påverkar hur mycket gods vi kan lasta i bilarna. Men med eDaily kan vi uppfylla kraven vi har på fyllnadsgrad och samtidigt få den räckvidden vi behöver tack vare tre stora batteripackar på totalt 111 kW, berättar Krister Kjellström, fordonschef på Dagab.
Han fortsätter:
– Nu när Stockholm stad pratar mycket om att införa miljözon 3, där bara lätta lastbilar som drivs på gas, bränslecell eller el får köra, måste vi se till att vi har transportlösningar som fungerar. Det stämmer samtidigt väldigt bra in med vår elektrifieringsplan, samt att regeringen nu har signalerat att de kan komma att införa en dispens inför nästa år gällande högre totalvikt upp till 4,25 ton samt där även lättare elbilar kan få möjlighet till klimatbidrag. Så för oss är elektrifiering jätteviktigt, det är framtiden. Vi har en diger utrullningsplan där störst fokus ligger på den tunga sidan men där vi samtidigt vill rusta hela vår fordonsflotta till att möta kommande krav.
Tystare körning genom villaområden
Det är just i Stockholm som de nya IVECO eDaily-bilarna kommer att rulla och hos Dagab ser man ännu fler fördelar nu när de går över till att satsa på el även för sina transportbilar. Inte bara miljömässigt, utan också för både arbetsmiljö och minimering av buller i samhället. Krister Kjellström förklarar:
– Det är jättebra att elektrifiera stora lastbilar och det är ett arbete som självklart fortgår här på Dagab. Men en e-handelsbil behöver åka in i villaområden, där de helst inte ska störa för mycket när det kommer till vare sig ljud eller utsläpp. Därför är el även ett bra val för den delen av vår verksamhet. Dessutom vet jag att förarna gillar att köra på el och det kommer säkert att gälla för vår lätta sida också, som med all säkerhet kommer att uppleva en lugnare arbetsmiljö.
Krister Kjellström avslutar:
– Det ska bli kul att få våra nya eDAILY från IVECO. På den lätta sidan har vi redan 90 procent IVECO-bilar så vi vet att de fungerar som de ska och att samarbetet alltid flyter på bra. Att IVECO eDaily har samma bärighet och ramkonstruktion som den vanliga Daily:n innebär att det inte blir någon skillnad för oss att köra dem, förutom att de nya är tystare och går på el. Vi vet också att det IVECO släpper ut på marknaden fungerar och därför känner vi oss trygga med vårt val.