Idag den 3 mars lanserar DFDS en ny flotta med 20 ellastbilar i Göteborg.
Det rör sig om den största enskilda leveransen av tunga ellastbilar i Norden.
Tillsammans med de ytterligare 30 ellastbilar som ska levereras längre fram utgör flottan i Göteborg en betydande del av de 125 elektriska Volvolastbilar som DFDS beställt för utrulling under 2023.
De nya ellastbilarna kommer att utgå ifrån DFDS lastbilsdepå i Arendal i Göteborgs hamns ytterhamnområde.
– De här fordonen innebär ett jättekliv för elektrifieringen av landtransporter i hamnen med omnejd. Från att ha varit en udda företeelse kommer det här innebära att ellastbilar blir en vanlig syn i hamnområdet, vilket säkerligen kommer att ge ringar på vattnet och inspirera andra, säger Edvard Molitor, hållbarhetschef på Göteborgs Hamn AB.
Lastbilarna är av modellen Volvo FM Electric kan bära en tågvikt (sammanlagd totalvikt) på 44 ton med en räckvidd på upp till 380 kilometer. Lastbilarna ska användas för korta och långa uppdrag i DFDS leveranskedja för att möta den ökade efterfrågan på hållbara transporter som DFDS ser hos sina kunder.
2021 startade DFDS och Volvo Lastvagnar ett gemensamt projekt för hållbara vägtransporter, och på vägen mot att uppnå koldioxidneutralitet till 2050 krävs fortsatt samarbete med fler aktörer i både branschen och samhället. Det påtalar Niklas Andersson, Executive Vice President på DFDS och chef för bolagets globala logistikdivision:
– Att ersätta våra konventionella diesellastbilar med alternativ som Volvo FM Electric-lastbilar kommer att ha en betydande inverkan på våra koldioxidutsläpp. Men det kräver mycket mer än ekonomiska investeringar. Omställningen kräver rätt infrastruktur och samarbete över olika samhällsområden. Det kan inte uppnås på egen hand.
Från hamnens håll arbetar man tillsammans med terminaloperatörer och kunder för att understödja omställningen. Till sjöss givetvis, men fokuset på omställningen av landtransporter är även det högprioriterat. Exempelvis byggs laddinfrastruktur och vätgasstationer för tunga ellastbilar på flera platser kring hamnen, och terminaloperatörerna har infört prioritet för ellastbilar i de mest lastbilsintensiva gaterna.
Förlänger grön korridor mellan Göteborgs hamn och Gent
DFDS är en nyckelspelare i Göteborgs hamn – både på landsidan såväl som på sjösidan, där rederiverksamheten har 16 avgångar i veckan på hamnarna i Immingham, Zeebrugge och Gent. Mellan Göteborgs hamn och Gent har hamnbolagen i Göteborg och Gent tillsammans med DFDS etablerat en så kallad grön korridor.
Konkret innebär den gröna korridoren att DFDS planerar för modifiering av sina nuvarande fartyg på rutten för att kunna köras på alternativa bränslen inom de kommande åren. I nästa steg, kring 2026 och framåt, vill man börja introducera nybyggda fartyg med ammoniak- eller metanoldrift. Från hamnarnas sida ges olika rabatter på hamntaxan, elanslutning vid kaj och åtagande om att främja tillgång till alternativa bränslen.
– Nu när DFDS introducerat ellastbilar i anslutning till både Göteborg och Gent så kan den gröna korridoren förlängas in över landsidan. Det är givetvis mycket positivt för den hamnnära logistiken och innebär också ett viktigt bidrag till Göteborgs hamns högt ställda klimatmål om att minska hamnrelaterade koldioxidutsläpp inom Göteborgsområdet – både till sjöss och på land – med 70 procent till 2030, säger Edvard Molitor.