Soltechbolaget E-Mobility inleder 2025 med en ny laddinfrastrukturaffär. Bolaget ska bistå Elisby Fastigheter med installation och projektering av 100 laddpunkter i anslutning till kommersiella fastigheter och flerbostadshus i Nacka.
E-Mobility bjuder även på tips till andra kommersiella fastighetsägare om vad de bör tänka på och vilka fallgropar de ska undvika när parkeringsplatser ska förberedas och framtidssäkras för att möta de nya EU-kraven på laddinfrastruktur.
– Det känns mycket bra att få förtroendet att utföra ett nytt laddinfrastrukturprojekt för ett fastighetsbolag som sätter hållbarhet i fokus. Nu hjälper vi dem att anpassa sina parkeringsplatser för de nya EU-kraven på laddinfrastruktur, säger Maja Pettersson, Key account manager på på E-Mobility.
Borlängebaserade E-Mobility är Soltechkoncernens bolag med specialistkompetens inom storskaliga installationer för elbilsladdning och högeffektiv laddinfrastruktur. Sedan starten har bolaget projekterat, installerat samt underhållit tusentals laddpunkter över stora delar av södra- och mellersta Sverige. Nu har de fått ett nytt uppdrag.
Projektet för Elisby Fastigheter ska utföras i Nacka, strax utanför Stockholm. Affären gäller projektering, installation och drift av minst 100 laddpunkter. Elisby Fastigheter har även valt E-Mobility som leverantör för drift och underhåll av installationerna. Byggnationen startar i april.
Nya EU-regler från 2025 – väntas skärpas ytterligare 2027
Vid årsskiftet började ett nytt EU-direktiv gälla som innebär att kommersiella fastigheter, exempelvis köpcentrum och idrottshallar, som har 20 parkeringsplatser eller mer, måste erbjuda minst en laddpunkt.
Grunden till de nya kraven är EU-direktivet om byggnaders energiprestanda, EPBD (Energy Performance Buildings Directive). Men EU stannar inte där i sin ambition att utöka laddinfrastrukturen i unionen. Redan 2027 väntas EU-reglerna skärpas ytterligare till minst en laddplats per tionde parkeringsplats.
– De nya EU-reglerna är bra och underlättar för elbilsanvändare i Sverige. Däremot märker vi att många fastighetsägare inte känner till de nya reglerna och vad som förväntas av dem. Därför vill vi tipsa om vad man bör tänka på när ens parkeringsplatser både behöver anpassas till gällande krav men också framtidssäkras för att möta ytterligare skärpta krav, säger Martin Götesson, vd på E-Mobility.
Viktiga saker att tänka på som fastighetsägare …
- Kartlägg både parkeringsplatser och elsystem
Börja med att inventera ert elsystem och era parkeringsplatser. Kontrollera om era elinstallationer kan hantera den extra belastningen som laddstolpar innebär eller om förstärkningar behövs. En grundlig planering och ett noggrant val av tjänst minskar risken för problem längre fram och kan även säkerställa ett bekymmerfritt ägande där drift, övervakning och individuell debitering ingår. - Framtidssäkra
De nya kraven har precis trätt i kraft, men 2027 kommer kraven att skärpas, då en laddpunkt måste finnas för var tionde parkeringsplats, och 50 procent av platserna ska vara förberedda för laddning. Genom att planera för framtida behov kan ni undvika onödiga kostnader för ombyggnationer längre fram. - Nyttja ekonomiska stöd
Ansök om bidrag via exempelvis Klimatklivet, som kan täcka upp till 50 procent av kostnaderna för installation och material.
Undvik fallgropar som …
- Bristfällig analys
Se till att noggrant analysera ert elsystem innan installation. Om elsystemet inte klarar den ökade belastningen kan det leda till dyra uppgraderingar längre fram. - Att göra minsta möjliga
Att installera bara minimikrav kan leda till framtida ombyggnationer och kostnader när kraven skärps i framtiden. Tänk långsiktigt för att undvika detta. - Att börja för sent
Det är klokt att börja planera omedelbart, de nya kraven gäller redan. Om grävarbeten krävs kan det bli betydligt svårare att genomföra dessa under vintern när det är kallt eller marken är frusen. Att vara proaktiv kan spara tid och pengar på sikt.
Soltech Energy är en helhetsleverantör som utvecklar, säljer, installerar och optimerar solenergilösningar för sina kunders behov.