117
Mercedes-Benz eActros är den första el-lastbilen som genomfört tyska Trucker Magazines ”SuperTest”.
Testet utförs med 24 ton trailer längs en 36 mil lång slinga på landsvägar i södra Tyskland och eActros hade 29 % laddning kvar vid testets slut.
Det betyder att den använde hälften så mycket energi som motsvarande diesel-lastbil.
Tyska Trucker Magazines “SuperTest” är en tuff utmaning där man varje år testar nya lastbilsmodeller i verklig trafik. Sträckan som körs är en 36,3 mil lång slinga från Nürnberg till München och tillbaka. Slingan är kraftigt kuperad och innehåller både motorvägs- och landsvägssträckor.
Alla bilar i testet är i 4×2 utförande och drar identiska 3-axlade trailers med 24 tons bruttovikt, vilket med eActros 600 betyder en samlad bruttovikt på 36 ton.
eActros 600 är den första eldrivna lastbilen som antagit utmaningen, och målet var att visa att den angivna räckvidden på 50 mil stämmer. Lastbilen har tre batteripaket med totalt ca 600 kWh och två motorer som tillsammans kan ge upp till hela 854 hästkrafter. Drivningen sker via en 4-växlad transmission.
Batteriet var laddat till 100 % när trailern kopplades på, och vädret var kallt med regn och blåst, vilket skapade en del skepsis hos testteamet. Men när de 363 kilometerna var avklarade visade displayen att batterierna hade hela 29 % laddning kvar, vilket betyder att lastbilen hade klarat 50 mil med råge. Förbrukningen längs sträckan blev så effektiv som 11,2 kWh/mil.
“Det visar återigen att eldrivna lastbilar är oslagbara när det gäller energieffektivitet”, skriver tidningen i testet.
Som jämförelse har Actros L 1848 med dieselmotor förbrukat 2,3 l/mil på samma sträcka. Omräknat motsvarar det 22,6 kWh per mil, vilket är exakt dubbelt så mycket energi!
– Det är ett fantastiskt resultat, säger Philip Flygare, försäljningschef för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.
– Det är ett test med riktiga vikter i dåligt väder och längs backiga och utmanande vägar. Framför allt är det kul att se energieffektiviteten som ger 50 riktiga mil utan någon stödladdning. Tekniken för omställningen är här och nu med eActros 600, och den är dessutom lönsam.
Mercedes-Benz eActros 600 går i serieproduktion i slutet av 2024. De första exemplaren kommer till Sverige i början av 2025.