Electrolux Group lanserar branschledande mål i den senaste hållbarhetsrapporteringen
Hem HÅLLBARHETSRAPPORTERING Electrolux lanserar branschledande hållbarhetsmål – dubblar andelen återvunnet material

Electrolux lanserar branschledande hållbarhetsmål – dubblar andelen återvunnet material

Publicerat av: Redaktionen

Electrolux Group har lanserat ett nytt ambitiöst hållbarhetsmål: att öka andelen återvunnen stål och plast i egentillverkade produkter till 35 procent år 2030.

Det är nära en fördubbling av vikten av det återvunna materialet jämfört med tidigare mål.

”Som  ledare inom hållbarhet kommer vi att fortsätta att utmana oss själva och branschen att göra ännu djärvare åtaganden inom hållbarhet”, säger Elena Breda, Chief Technology & Sustainability Officer på Electrolux Group.

”Jag är verkligen stolt över att vi är det första företaget i vår bransch som sätter ett sådant här mål. Det kommer att hjälpa oss att driva vårt företags cirkulära agenda framåt genom ökad användning av återvunnen stål och plast i våra produkter.”

Electrolux Group lanserar branschledande mål i den senaste hållbarhetsrapporteringenDet nya målet ersätter koncernens tidigare mål för återvunnen plast och är bredare då det innefattar de två mest använda materialen baserat på vikt.

Genom att även inkludera stål ökar omfattningen till mer än 40 procent av allt material som koncernen köper, vilket är cirka tre gånger mer än vad som låg inom det tidigare målet. Det innebär också att vikten av återvunnen stål och plast som omfattas av målet på 35 procent blir mer än dubbelt så hög jämfört med vad som ingick i det tidigare målet för återvunnen plast.

Övriga globala hållbarhetsresultat från Electrolux Group 2024
  • Fortsatt minskning av koldioxidutsläppen i scope 1 och 2 (egen verksamhet) med 36% och scope 3 (inklusive produktanvändning) med 31% jämfört med 2021 – på väg mot sitt andra vetenskapligt baserade klimatmål.
  • 94 % av elen och 64 % av den totala energin i den egna verksamheten kommer från förnybar energi.
  • Branschledande inom hälsa och säkerhet med en total olycksfrekvens (TCIR) på 0,37.
  • Koncernens mest resurseffektiva produkter stod för 24% av den totala försäljningen och 33% av bruttovinsten.
  • Ett antal av koncernens nya tvättmaskiner i Europa överträffar energimärkningen A med upp till 60%
  • Den nya lufttrenaren Electrolux Pure 900 justerar fläkthastigheten baserat på föroreningsnivån i luften och använder då 53% mindre energi än normalt läge.
  • Autoläget på nya dammsugare justerar sugeffekten automatiskt, så att modeller med sladd använder upp till 52% mindre energi och upp till 47% mindre på sladdlösa modeller.
  • Electrolux/AEG ugnar försedda med CookSmart Touch kan använda upp till 28% mindre energi.
  • 81 000 barn runt om i världen inspirerades till mer hållbart ätande genom Electrolux Food Foundations initiativ Food Heroes.

Electrolux-koncernen har tilldelats den prestigefyllda EcoVadis ”Gold rating”-, vilket gör den till en hållbarhetsledare i branschen, bland de översta 5 procenten av 70 000+ företag globalt. Den globala ideella organisationen CDP tilldelade även Electrolux Group nivån A för sitt klimatarbete.

Det nya målet lanseras tillsammans med Electrolux Groups hållbarhetsresultat för 2024.

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>