Svenska konsumenter som handlar på nätet kommer nu att ha fler möjligheter att få sina paket transporterade på ett mer miljövänligt sätt.
Anledningen är att PostNord Sverige blivit den första Svanenmärkta e-handelstransportören i Norden.
Certifieringen syns tydligt i nShifts transportörsbibliotek och gör att e-handelsföretag kan erbjuda ett leveransalternativ när kunden checkar ut som uppfyller strikta krav på energieffektivitet, förnybara drivmedel och eldrivna fordon.
– Allt fler konsumenter kräver att deras shoppingupplevelse ska vara så hållbar som möjligt. När vi handlar på nätet måste vi snabbt kunna hitta det leveranssätt som är bäst ur ett miljöperspektiv och samtidigt kunna lita på transportörens påståenden om hållbara leveranser. Svanenmärkningen ger just den trovärdighet som kunderna efterfrågar – och med nShift Checkout kan e-handelsföretagen också visa det tydligt i den egna webbshopen, säger Mats Fischerström, e-handelsevangelist på nShift
Klicka här för att se den första videon av tre där Mats & Axel besöker PostNord för att prata om
framtiden för hållbara leveranser.
nShift är en ledande leverantör av programvara för leveranshantering. Med över 1 000 transportörer erbjuder nShift tillgång till världens mest omfattande transportörsbibliotek med leveranser till 190 länder.
Svanen är den officiella och mest välkända miljömärkningen i Norden. Det är en oberoende och tredjepartscertifierad miljömärkning som tittar på alla relevanta miljöparametrar i en produkts livscykel – och nu även paketleveranser.
– Vi vet att konsumenter har lätt att ta till sig symboler och att Svanen är en välkänd och trygg symbol.
Det gör att e-handlaren både kan erbjuda hållbara alternativ och samtidigt ha en hög kassakonvertering, säger Mats Fischerström.
Svanenmärkningen verifierar att logistikleverantörer uppfyller strikta krav på klimatprestanda och hög energieffektivitet – och att de tar hänsyn till social hållbarhet som anställningsvillkor i linje med kollektivavtal eller motsvarande. Märkningen omfattar 20 kriterier för transportörens hela transportnätverk och omfattar inte bara PostNords egna fordon utan även transportleverantörernas.
– I dag riskerar checkouten att vilseleda konsumenterna med otydliga miljöpåståenden. PostNord har väntat på tredjepartscertifierade märkningar som är pålitliga. Med Svanenmärkningen kan PostNord äntligen visa sitt ambitiösa hållbarhetsarbete och framgång i sin gröna omställning mot konsumenten, säger Mathias Krümmel, VD för PostNord Sverige.
– Att kunna välja mer hållbara leveransalternativ är viktigt för många konsumenter. Men konsumenterna blir förvirrade av olika gröna påståenden och budskap i checkouten. Därför är Svanenmärkningen som Nordens officiella miljömärkning en välkommen vägledning för konsumenterna. Med Svanenmärkningen i checkouten förenklas komplexiteten i att välja leverans. Konsumenterna kan därmed bidra till den nödvändiga gröna omställningen av transportsektorn, säger Per Sandell, chef för affärsområdet Finans och logistik på Svanen.
Fördelarna med Svanenmärkt e-handelstransport:
- Minskar energianvändningen i transportnätverket.
- Minskar klimatpåverkan och stimulerar fossilfria hemleveranser.
- Innebär en god nivå på befintlig fordonsflotta samtidigt som mer hållbara fordon som drivs av el, vätgas och biogasfordon väljs vid nyinköp.
- Innebär stegvis ökade krav på förnybar energi i hela transportnätverket.
- Främjar anställningsvillkor i linje med kollektivavtal eller motsvarande.
- Bidrar till mindre skrymmande förpackningar.