Falkenklev Logistik elektrifierar transporterna i Malmö med FUSO
Hem TRANSPORT Falkenklev Logistik elektrifierar transporterna i Malmö med FUSO

Falkenklev Logistik elektrifierar transporterna i Malmö med FUSO

Publicerat av: Redaktionen

Falkenklev Logistik ökar sin satsning på eldrivna transporter för DHL i Malmö och förstärker fordonsflottan med sex FUSO eCanter-lastbilar.

Det är ett viktigt steg för omställningen till hållbara transporter.

Falkenlev Logistik, en långvarig partner till DHL i Skåne, introducerar nu japanska FUSO eCanter som de första eldrivna mellanviktslastbilarna. De kompakta lastbilarna på 8,55 ton har en hjulbas på 4 750 mm och rymmer upp till 15 pallar.

– De fyller gapet mellan skåpbilar och tyngre distributionslastbilar och passar perfekt för våra transporter i centrala Malmö, säger Victor Falkenklev, som är vd.

Falkenklev Logistik elektrifierar transporterna i Malmö med FUSO

 

Med cirka 20–30 stopp och en genomsnittlig sträcka under 20 kilometer är rutterna idealiska för elfordon, som är betydligt mer effektiva vid start-stopp-körning än diesellastbilar. Med M-batteripaketet, som består av två batterier och har en räckvidd på upp till 140 kilometer, är FUSO eCanter ett optimalt val.

Förtroende för produkten – utan provkörning

För att anpassa eCanter till Malmös behov har återförsäljaren Veho Bil installerat ett extra insteg vid förardörren, vilket underlättar för förare som är vana vid större lastbilar. Lastbilarna har även försetts med takspoiler och vindavvisare för ökade effektivitet.

Veho Bil, representerat av säljaren Marcus Sjöberg, planerar att utbilda förare i samband med leveransen.

Falkenklev Logistik elektrifierar transporterna i Malmö med FUSO

Victor Falkenklev och Marcus Sjöberg

 

Victor Falkenklev beställde själv sina första eCanter utan att ha sett eller provkört dem.

– Victor, som jag tidigare hjälpt med köpet av 20 stycken eldrivna Mercedes-Benz eActros, frågade mig för över ett år sedan om jag hade något lättare fordon. Jag visste att den nya FUSO eCanter snart skulle lanseras och berättade om den – och han beställde sex direkt, minns Marcus Sjöberg.

Pionjärsanda – Falkenklev Logistik och visionen om en “Green Circle”

Den 33-årige vd:n Victor Falkenklev är fast besluten att driva sitt företag mot hållbarhet.

– Jag vill ha en grönare framtid, både för mina två barn och för mig själv. Men för att uppnå det krävs att alla tar ansvar och gör något konkret, säger han.

Tillsammans med sin mamma Marita Falkenklev, företagets ägare, och sin bror William Falkenklev, som är vd för Helsingborgskontoret, driver han familjeföretaget som grundades 1957 med gröna ambitioner i praktiken.

För två år sedan byggde Falkenklev Logistik en solpark på 15 000 kvadratmeter i Perstorp, 80 kilometer nordost om Malmö. Anläggningen producerar över en miljon kilowattimmar el per år och har ett batterilager på två megawatt som stabiliserar elnätet. Solkraften levereras via en offentlig energileverantör, och Falkenklev Logistik kan nyttja den vid sina egna anläggningar genom certifikatshandel.

– Vårt mål är att ladda våra fordon med egen el från solparken. Om vi kan göra det vid egna laddstationer skapar vi en ‘Green Circle’ av hållbarhet, förklarar Victor.

Ny affärsmodell – laddparken blir eget företag

Mittemot Falkenklevs Malmöanläggning i Arlöv finns nu Sveriges största laddstation för tunga fordon med 22 stycken CCS2-laddpunkter. Laddstationen, som erbjuder upp till 350 kW och är öppen för allmänheten på dagtid, har blivit en flitigt använd laddpark i området. Rifil Laddpark, där Victor också är vd, öppnade nyligen en andra laddpark i Perstorp och planerar ytterligare tre stationer i Skåne.

Med visionen att elektrifiera hela fordonsflottan planerar Falkenklev Logistik även att installera solpaneler på alla möjliga ytor, från tak till grönytor, och hoppas inom ett år kunna täcka hela sitt energibehov med egen el.

– Vi skulle kunna köra på diesel och tjäna mer pengar, men jag vill bidra till att göra transportindustrin mer hållbar. Våra erfarenheter hittills visar att det är möjligt, säger Victor Falkenklev.

Kvalitetssäkring – FUSO eCanter imponerar som en produkt från Daimler Truck

Philip Flygare, som är försäljnings- och marknadsansvarig på Veho Import, är övertygad om att eCanter kommer att etablera sig starkt i Sverige.

– Jag ser den som den perfekta lastbilen för eldrivna transporter i det medeltunga segmentet. FUSO tillhör Daimler Truck AG och representerar en mogen och högkvalitativ produkt.

Under året och inför kommande år planerar Veho Import att visa upp eCanter på mässor runt om i Sverige för att öka dess kännedom.

Intresset för FUSO eCanter märks redan nu.

– När vi förberedde eCanter för Falkenklev Logistik blev en annan kund intresserad och beställde en direkt, berättar Marcus Sjöberg och skrattar. FUSO eCanter har definitivt gjort sitt intåg i Sverige.

Veho Import AB har representerat FUSO i Sverige sedan början av 2024, och lastbilarna såldes av återförsäljaren Veho Bil i Malmö.

Med hög lastkapacitet och mångsidighet har FUSO Canter varit en internationell bästsäljare bland lastbilar upp till 8,5 ton i över sex decennier. Sedan 1963 har över 4,5 miljoner FUSO Canter tillverkats globalt. Under 2024 lanserades FUSO i Sverige, inklusive den nya helelektriska eCanter.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>