Dubbelt så många känner sig uppgivna inför klimatet - men 80 procent har ändrat vanor
Hem UNDERSÖKNINGFler svenskar uppgivna inför klimatet – men 80 procent har ändrat sina vanor

Fler svenskar uppgivna inför klimatet – men 80 procent har ändrat sina vanor

Publicerat av: Redaktionen

Fyra av tio svenskar känner sig uppgivna inför klimatutvecklingen. Det är en fördubbling från 2019. Andelen hoppfulla har halverats under samma period och 13 procent är likgiltiga.

Det visar undersökningen ”Svenskar och hållbarhet” som genomförts för sjunde året i rad.

— Klimatförändringarna är vår tids största utmaning och det är oroande att allt fler svenskar känner uppgivenhet inför frågan, säger Lukas Berg, vd på Insight Intelligence.

Dubbelt så många känner sig uppgivna inför klimatet - men 80 procent har ändrat vanor

Dubbelt så många känner sig uppgivna inför klimatet.

Undersökningen Svenskar och hållbarhet, som i år genomförs för sjunde gången, visar på en stadig ökning av andelen svenskar som känner uppgivenhet inför klimatförändringarna. 2019 svarade 18 procent att de kände sig uppgivna inför klimatsituationen. I år svarar 41 procent det, vilket är mer än en fördubbling.

— Det finns en risk att uppgivenheten också gör människor mer passiva, i en tid då vi i stället behöver agera mer kraftfullt, säger Lukas Berg.

80 procent har ändrat sina vanor

Trots uppgivenheten svarar sju av tio svenskar (71 procent) att de som privatperson har ett ansvar att aktivt bidra till den gröna omställningen och konsumera/agera mer hållbart. Något som anses ha effekt för omställningen är lagstiftning.

Åtta av tio (81 procent) svarar att de på något sätt har ändrat sina levnadsvanor som en direkt följd av förändrad lagstiftning kopplad till miljö/hållbarhet. Exempelvis har andelen som säger sig slänga textilier i restavfallet minskat med tio procentenheter under det senaste året.

De flesta (66 procent) tror också att skärpt lagstiftning för företags hållbarhetsarbete i stor utsträckning påverkar klimat och miljö.

När det kommer till företags hållbarhetsarbete finns en stor efterfrågan på tydligare information och kommunikation. Hela 86 procent tycker att det är svårt att veta om ett företag är eller agerar hållbart.

Klimattrötthet får folk att skärma av

I studien svarar 13 procent att de känner sig likgiltiga  inför klimatutvecklingen – en ökning med fem procentenheter sedan 2019. I rapporten tolkas det som ännu ett utslag av  ”klimattrötthet” och vanmakt.

I en intervju med Aftonbladet säger teknikhistorikern Nina Wormbs att det är ett tecken på att människor försöker avskärma sig, i tider av oro.

– Det är ju jättetungt att ta in klimatnyheter. Att förhålla sig likgiltigt till något som är väldigt smärtsamt är en försvarsmekanism, säerg hon till tidningen.

Undersökningen har genomförts av Insight Intelligence tillsammans med Näringslivets Producentansvar, Sodexo och Öresundskraft. Den baseras i år på svar från 1000 personer i Sverige mellan 16 och 70 år som under maj 2025 intervjuats av Verian genom Sifopanelen som är en slumpmässigt rekryterad webbpanel.

Samtliga resultat finns sammanfattade i rapporten ”Svenskar och Hållbarhet2025”.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>