Flexis SAS, som samägs av Renault, Volvo och CMA CGM, tar sig an utmaningarna inom transportlogistiken för sista milen in till staden.
Företaget visar upp kompakta konceptlastbilen Renaults Estafette Concept som ska förverkliga visionen om framtidens eldrivna transporter.
– Vi är glada över att vara med och förverkliga den plan som Renault, Volvo och CMA CGM Group har skapat för att förändra eldrivna stadstransporter, säger Philippe Divry, vd, Flexis SAS.
– Målet är att göra transporterna mer hållbara, säkra och bättre för både stadsmiljön, förarna och invånarna.
Renault Estafette Concept är ett första exempel på hur framtidens eldrivna transportbilar kommer att se ut: designad för stadskörning, kompakt, uppkopplad och skapad för hållbara leveranstjänster.
Varje detalj i exteriören och interiören är strömlinjeformad för smidig och säker drift.
Kompakt, rymlig och helelektrisk
Renault Estafette Concept är en kompakt men ändå rymlig helelektrisk skåpbil som kombinerar längden hos en Kangoo, smidigheten i en Clio och lastkapaciteten i en Trafic. Fordonet är designat för yrkesproffs, byggd efter deras åsikter och anpassat för deras behov samt för att göra arbetet smidigare och säkrare.
Sidodörrarna öppnas med en snabb rörelse. Jalusi-öppningen baktill öppnar upp skåpbilens fulla höjd. Skåpbilen kan till exempel backa nära intill till en lastkaj för enkel lastning. Jalusien används uteslutande för lastning och skjutdörren vid sidan av trottoaren används uteslutande för lossning, för en säkrare arbetsmiljö.
Bilens mjuka formen ger ett lugnt intryck som på ett snyggt sätt döljer bilens avancerade teknik. Taket är färgglatt i poppigt gult ovanpå en grå hytt som gör att skåpbilens höjd känns mindre dominant.
Avancerade säkerhetsfunktioner
För att ge föraren en panoramautsikt över stadsmiljön sveper den gigantiska vindrutan runt sidan och ansluter till två stora vindrutor som bildar en panel. Utifrån sett ger den diskreta ramen ett intryck av en högteknologisk “visirhjälm”, vilket visar att den eldrivna skåpbilen har avancerade säkerhetsfunktioner.
Estafette Concepts kupé är utformad för att minska den totala ägandekostnaden. Med smarta design är skåpbilen byggd för att klara hårt dagligt arbete.
– Estafette Concept innehåller flera smarta säkerhetsfunktioner för att skydda människor i städer, Yannick Bignon, projektledare för LCV-design, Ampere.
En skjutdörr skiljer sittbrunnen från lastutrymmet. Den stängs automatiskt när föraren återvänder till förarplatsen eller lämnar fordonet – så att godset i baksätet alltid är säkert. Lastutrymmet har fyra fällbara hyllor där föraren kan ordna godset på ett tydligt och logiskt sätt.
Kupén går i gult och har ett enda säte för föraren, på en plattform där föraren befinner sig i en bekväm och säker position. Föraren kan vrida sätet för en upprätt ställning. Och alla som är upp till 1,90 meter långa kan stå helt rakt inuti.
Tekniskt fullmatad instrumentpanel
Instrumentpanelen är full av teknologi och saknar en traditionell skärm vid ratten. Den är uppdelad i en 7-tums skärm som visar körinformation och en 12-tums skärm i mitten, riktad mot föraren. Skärmens nederdel, ytan i mitten av ratten och området vid dörren har en rad widgets som ger snabb åtkomst till förarens favoritfunktioner.
Multimediasystemet har öppen teknik som kan köra olika program specifikt utvecklade för de yrkesgrupper som använder fordonet. Två X-tums vertikala skärmar i slutet av instrumentpanelen visar kameravyer bakifrån
Renault Estafette Concept är helt uppkopplad och dra nytta av SDV-arkitekturen (Software-Defined Vehicle) i plattformen för eldrivna bilar som har utvecklats av Ampere.
Elektroniska SDV-arkitekturer spelar en viktig roll för att öka prestanda och kostnadseffektivitet i den nya generationens fordon. De har även moderna funktioner som uppdateras i realtid och kan förutsäga när underhåll behövs. Tillsammans hjälper de till att sänka användningskostnaderna för den eldrivna transportbilen med ungefär 30 procent.
RN Nordic AB är importör för Renault Group’s varumärken Renault, Dacia och Alpine i Sverige. Importören, som ägs till lika delar av Hedin Mobility Group och Salvador Caetano, säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom cirka 12 huvudåterförsäljare uppdelade på 70 försäljningsställen och 160 verkstäder.