Wibax och Smurfit Westrock går samman och möjliggör fossilfria transporter bolagen emellan.
En fast laddstation hos Smurfit Westrock Piteå innebär att en stor del av Wibax transporter till och från fabriken nu kan köras med eldrivet fordon.
I väntan på fler eldrivna fordon fokuserar Wibax för fullt på laddinfrastrukturen som ska möjliggöra målet om en 100 procent fossilfri fordonsflotta till 2030, driven av 100 procent egenproducerad el. Förutom installationer av riktigt kraftfulla fasta laddstationer på Wibax samtliga depåer, placeras både mobila och fasta laddstationer ute hos kund.
I mitten av december var det dags igen – inne på Smurfit Westrock Piteås fabriksområde.
– Laddaren är nu installerad, testad och redo att användas. Vi är väldigt glada att vi har fått till samarbetet med Smurfit Westrock. Det är tillsammans vi kan skapa förändring, säger Magnus Wikman, vd på Wibax Energy vars uppgift är att tillhandahålla laddinfrastruktur till Wibax eldrivna lastbilar, samt producera och försörja koncernen med el från egen, förnyelsebar energikälla.
Förbättrar arbetsmiljön

Laddar för fossilfria transporter
Den fasta laddstationen hos Smurfit Westrock Piteå gör det möjligt för Wibax chaufförer att ladda sin lastbil när den står stilla för lossning av flytande kemikalier till pappersbrukets cisterner.
Wibax kan även upplåta laddaren till såväl Smurfit Westrock själva som deras övriga leverantörer vid behov.
– Det är en självklarhet för oss att vara med och möjliggöra för hållbara transporter. Dessutom blir vår arbetsmiljö ute i industrin bättre med mindre utsläpp av skadliga partiklar och en betydligt bättre ljudmiljö, säger Ulf Aili, vd på Smurfit Westrock Piteå.
Bygger ut infrastrukturen för fossilfria transporter
Själva samarbetet innebär att Smurfit Westrock Piteå har upplåtit en plats och elkraft till laddstationen. Wibax i sin tur har köpt in och installerat, samt driftar, underhåller och övervakar laddstationen.
– Samarbetet med våra kunder är enormt viktigt för att fossilfria transporter ska bli verklighet. Parallellt lägger vi mycket krut på att bygga ut laddinfrastrukturen på våra egna terminaler, säger Magnus Wikman.
En annan spännande nyhet är att Wibax tittar på ytterligare ett flexibelt laddsystem som komplement till mobila batteri-/ladd-containern WiCharge.
– Vi återkommer med mer detaljer framöver. Det är mycket spännande på gång just nu och vi tar gärna på oss ledartröjan, avslutar Magnus Wikman.
Wibax deltar i det nationella initiativet REEL där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter. REEL finansieras av Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket och delfinansieras av Naturvårdsverket genom Klimatklivet.