Japanska FUSO eCanter är den första serietillverkade el-lastbilen och tar nu plats på mässgolvet på IAA Transportation 2024 i Hannover.
“The Next Generation eCanter. Makes e Work.” – under denna slogan får mässbesökarna uppleva den elektriska eCanter i två olika varianter.
– Oavsett om det gäller hela fordonsflottor eller enskilda företagare gör eCanter det extremt enkelt att övergå till el-lastbil, säger Philip Flygare, försäljnings- och marknadschef för FUSO i Sverige i ett pressmeddelande.
På IAA Transportation 2024 i Hannover visas framförallt två varianter av FUSOs el-lastbil. En 4,55 tons eCanter för avfallshantering, med påbyggdnad från Kaossis som är idealisk för användning i Europas tätbefolkade städer. Den har fördelar som manövrerbarhet, lastkapacitet och god sikt runt om lastbilen. Och en 8,55 tons eCanter-skåpbil med de senaste säkerhets- och komfortfunktionerna, vilken besökarna har möjlighet att provköra på plats. En FUSO eCanter 4,25 ton med flak och en FUSO eCanter 7,5 ton skåpbil finns också tillgängliga att både åka med och provköra.
– FUSO eCanter för avfallshantering visas upp på IAA för första gången och demonstrerar återigen att eCanter är ett idealiskt fordon för kommunal användning. Vi visar också att eldrivna transporter fungerar på en mängd olika europeiska marknader. Med mer än 46 varianter av el-lastbilen täcker eCanter 85 procent av de konventionella användningsområdena i Europa. Detta gör den perfekt för våra kunders varierande behov, säger Philip Flygare.
På IAA-Transportation finns inte bara information om el-lastbilarna i Next Generation eCanter-serien, utan även om de tjänster som erbjuds inom ramen för FUSO EcoSystem. Detta inkluderar ämnen som tillgängliga laddningslösningar, serviceavtal, information om förarutbildning och integrerade tjänster från FUSO, som eService Leasing. Särskilt fokus ligger på rådgivning om laddning, konfiguration och utrustning.
Samlar som en stor lastbil: eCanter för avfallshantering
Next Generation eCanter för avfallshantering, med påbyggnad från Kaossis, är utrustad med funktion för automatisk tömning av soptunnor, integrerat tvättsystem för tunnorna och en trumkapacitet på fyra kvadratmeter. Den roterande trumman komprimerar avfallet upp till tre fjärdedelar av dess ursprungliga volym. Denna transportlösning är den första i sitt slag för eCanter och uppfyller alla tekniska krav för att köra ett avfallshanteringsfordon med stående personal.
Med en hjulbas på endast 3 400 mm och ett kort överhäng av karossen är den CO2-neutrala el-lastbilen särskilt smidig och lättmanövrerad vid körning, vilket gör den idealisk för innerstadstrafik. eCanter har en räckvidd på 140 kilometer med det medelstora batteripaketet och en batterikapacitet på 82,6 kWh.
Övertygar transportföretag i hela Europa: 8,55 tons eCanter-skåpbil med plats för upp till 15 Europapall
FUSO:s Next Generation eCanter 8,55 tons el-skåpbil har 4 450 millimeter hjulbas och ett 6,2 meter långt skåp i den version som ställs ut på IAA. Den är utrustad med de senaste säkerhets- och komfortfunktionerna, inklusive Active Brake Assist 6, Blind Spot Information System (BSIS), Intelligent Speed Assist och Attention Assist som standardfunktioner. Tack vare batteripaketet i storlek large, med 123,9 kWh installerat, har fordonet en räckvidd på upp till 200 kilometer.
Lastbilen, med påbyggnad från Spier, har en snabbladdningsfunktion som möjliggör laddning från 20 till 80 procent på cirka 40 minuter vid upp till 104 kW. Alternativt kan fordonet även laddas från 0 till 100 procent på sex timmar med upp till 22 kW växelström genom AC-laddning. De flexibla laddningsmöjligheterna gör övergången till el-lastbil enkel och attraktiv för stora och små logistikföretag och fordonsflottor. Den anpassningsbara eCanter kan skräddarsys efter många specifika leveranser. Framförallt har eCanter en lastkapacitet på 4,6 ton och får plats med upp till 15 Europapallar i det 6,2 meter långa skåpet.
Utrustad med en specialutvecklad elektrisk drivlina med 129 kW max./110 kW kontinuerlig effekt och en elektrisk “e-axel”, ger el-lastbilen eCanter en personbilsliknande hantering och lämpar sig även för den oerfarna chauffören.
Detta gör den enkel att köra. De fyra återvinningslägena möjliggör effektiv energiförbrukning vid körning i stadstrafik. Det valfria effektivitets-paketet, utformat för vinterkörning, hjälper även till att öka räckvidden vid vinterdrift. Paketet inkluderar en uppvärmd komfortförarstol, uppvärmd vindruta och ratt samt förbättrad hyttisolering.
De nya säkerhets- och komfortfunktionerna i eCanter
En av höjdpunkterna för FUSO på IAA är den moderna utformningen av el-lastbilens hytt. En LCD-instrumentpanel och en multifunktionsratt gör eCanter innovativ och särskilt populär bland chaufförer. Det förenklar hanteringen och ger en god överblick över funktioner som farthållare, kilometerräknare och batteristatus.
En ny pekskärmsradio med Apple CarPlay och Android Auto ger också chauffören en trevlig körupplevelse. Samtidigt uppnås en låg ljudnivå inuti hytten med beprövad ljudisolering. God sikt i hytten, lagom instegshöjd och en generös servicelucka underlättar det dagliga arbetet.
Designen kombineras med uppdaterade säkerhetsfunktioner. Den senaste modellen av Next Generation eCanter har bland annat Active Brake Assist 6 (nödbromssystem), en intelligent farthållare och en uppmärksamhetsassistent. eCanter är också utrustad med en backkamera, frontskydd och ett däcktrycksövervakningssystem. Modifierade versioner av system för varningsblinkers och blindspot-information finns också tillgängliga.
Byggd för att möjliggöra eldrivna lastbilstransporter är vad eCanter lovar, och det är vad FUSO demonstrerar på IAA.
Med hög lastkapacitet och mångsidighet har FUSO Canter varit en internationell bästsäljare bland lastbilar upp till 8,5 ton i över sex decennier. Sedan 1963 har över 4,5 miljoner FUSO Canter tillverkats globalt. Under 2024 lanserades FUSO i Sverige, inklusive den nya helelektriska eCanter.