Icebug sänker klimatavtrycket med nordiskt läder från SPOOR
Hem MILJÖ Icebug sänker nu klimatavtrycket med nordiskt läder från SPOOR

Icebug sänker nu klimatavtrycket med nordiskt läder från SPOOR

Publicerat av: Redaktionen

Skoföretaget Icebug går i bräschen för skobranschen när det kommer till hållbarhet och transparens.

Nu tar de ett stort steg och lanserar sin första kollektion med fullt spårbart nordiskt läder.

”Det handlar om att ta ansvar för vårt klimatavtryck, för djurhållningen och för skogen”, säger Icebugs hållbarhetschef Maria Munther.

Läder är ett slitstarkt och förnyelsebart material som håller i många år. Men läder är också en råvara som medför skogsavverkning och oetisk djurhållning runt om i världen. I länder som Brasilien leder den stora köttindustrin fortfarande till avverkning av regnskog – något som är förödande för planeten.

För att ta vara på lädrets positiva egenskaper och undvika de negativa har Icebug inlett ett samarbete med SPOOR. Företaget erbjuder nordiskt läder som går att spåra hela vägen tillbaka till det faktiska djuret. SPOOR levererar dokumentation om djurhållning hos alla sina leverantörer och tillhandahåller specifika klimatdata för Icebugs produkter.

– Tidigare har vi fått använda de schablonvärden som finns för läder tillverkat i Sydamerika. Nu kan vi använda SPOORs orderspecifika klimatdata som ger ett mycket lägre klimatavtryck, säger Maria Munther, hållbarhetschef på Icebug.

SPOOR-lädret har ca 50 procent lägre klimatavtryck än det globala genomsnittet och för en Icebugsko kan bytet till nordiskt läder kombinerat med bättre klimatdata innebära en markant minskning i koldioxidutsläpp. Än så länge gäller detta de modeller som görs med nubuckläder men planen är att ställa om hela produktionen.

Icebug sänker klimatavtrycket med nordiskt läder från SPOOR– Vi börjar alltid med ett pilotprojekt. När en satsning som denna visar sig så gynnsam för klimatet, skogen, djurhållningen och de sociala villkoren är vi snabba på att skala upp. Och självklart delar vi med oss av det vi lärt oss till andra varumärken i sko- och klädbranschen, säger Maria Munther.

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>