Instabox slår nya rekord och bygger ut kapaciteten inför Black Friday

Instabox slår nya rekord och bygger ut kapaciteten inför Black Friday 1
Växer med 15 nya handlare, 450 skåp och 5 nya terminaler i Sverige.

Under kort tid har Instabox knutit 15 nya nätbutiker till sin frakttjänst i Sverige, samtidigt som företaget investerar i 450 nya smarta paketskåp och 5 nya logistikterminaler i Sverige.

Många av det största nätbutikerna erbjuder redan Instabox som ett leveransalternativ men nu tillkommer också Apoteket, Bubbleroom, Indiska, Adlibris, Webhallen, Varnergruppen (Carlings, Volt, Cubus, Dressmann, BikBok), Revolution Race och många fler.

“Vi är väldigt glada över att inleda så många nya samarbeten med välkända handlare på så kort tid. Det är ytterligare ett bevis på att våra tjänster med snabba leveranser till våra smarta skåp är efterfrågat av både handlare och konsumenter”, säger David Lundqvist, Chief Commercial Officer på Instabox.

“Att erbjuda smidiga leveransalternativ blir en allt viktigare del i kundresan och vi är glada att nu kunna erbjuda våra kunder leveranser från Instabox. Dessutom är det viktigt för både oss och våra kunder att man kan välja fossilfria leveranser och därigenom minska klimatpåverkan, något som Instabox också hjälper oss med”, säger Carola Edsman, Chief Content Strategy på Apoteket.

Förutom att Instabox växer med ett stort antal nya nätbutiker så jobbar företaget intensivt med att bygga ut sin kapacitet, både i form av fler logistikterminaler men framför allt i form av fler skåp. Under den senaste tiden har företaget byggt ut infrastrukturen med nya logistikterminaler i Malmö, Jönköping, Örebro, Umeå, Sundsvall och har nu totalt 12 terminaler i Sverige. Samtidigt har Instabox placerat ut 250 stycken nya skåp, vilket ger en bättre tillgänglighet och täckning av landet. Inför Black Friday ska ytterligare 200 skåp placeras ut.

“Utöver vår satsning på nya skåp så har vi också utökat antalet luckor med över 75 procent under de senaste månaderna, vilket gör att vi nu dessutom kan hantera fler paket vid varje skåp. I dagsläget ställer vi ut cirka 100 nya skåp i månaden, fortsätter David Lundqvist.

Rekord i antal användare
Instabox växer kraftigt månad till månad där den största tillväxtfaktorn är organisk tillväxt när allt fler konsumenter väljer frakttjänsten. Förutom att fler väljer Instabox i kassan, excellerar tillväxttakten kraftigt i takt med att Instabox kopplar på nya näthandlare och ställer ut fler skåp.

“Vår satsning på fler terminaler och skåp hjälper oss när vi nu slår nya rekord i antal användare varje månad. Under september månad har hela 400 000 svenskar använt Instabox som leveranslaternativ, varav cirka 100 000 är nya användare. Det är riktigt kul att kunderna som väljer Instabox är så nöjda med upplevelsen att de återkommer gång på gång”, avslutar David Lundqvist, Chief Commercial Officer på Instabox.

Related Articles