Modekedjan Gina Tricot använder hållbara ECO RFID-taggar från Stora Enso
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Modekedjan Gina Tricot använder hållbara ECO RFID-taggar från Stora Enso

Modekedjan Gina Tricot använder hållbara ECO RFID-taggar från Stora Enso

Publicerat av: Redaktionen

Modekedjan Gina Tricot använder hållbara ECO RFID-taggar från Stora Enso

Den nordiska modekedjan Gina Tricot har implementerat Stora Ensos RFID-taggteknik, ECO, i klädernas hängetiketter.

Hittills har Stora Enso levererat miljontals hållbara ECO RFID-taggar till Gina Tricots klädsortiment, som säljs både online och i företagets 160 fysiska butiker.

Stora Ensos produktserie ECO RFID Retail Collection är specialdesignad för just detaljhandelsindustrin, då de intelligenta taggarna är smidiga att integrera i både hängetiketter och självhäftande etiketter. Den unika tekniken möjliggör pappersbaserade RFID-taggar, en helt plastfri och återvinningsbar lösning för elektronisk hantering av produkt- och prisinformation.

– Att använda Stora Ensos ECO RFID-teknik ligger helt i linje med vårt företags mål att minska vår miljöpåverkan och förse våra kunder med mer miljövänligt mode. Tekniken hjälper oss inte bara att fasa ut plast. Den bidrar också till en optimerad leveranskedja med smidigare och effektivare lagerstyrning, säger Emma Garrote, Global Production and Sustainability Manager på Gina Tricot.

Samarbetet mellan Stora Enso och Gina Tricot inleddes 2019 tillsammans med det ledande etikettföretaget Nilörn, som designar etiketterna och applicerar RFID-tekniken ECO. Den integrerade lösningen har möjliggjort för Gina Tricot att sänka koldioxidutsläppet knutet till RFID-taggar med 35 %, genom att använda taggar tillverkade av papper istället för plast.

– Vår patenterade ECO-teknik har utvecklats för de miljömedvetna detaljhandlarnas behov. I tillägg till produktens hållbarhetsfördelar, är den konkurrensmässigt prissatt och med god teknisk funtionalitet. Lösningen möjliggör förbättrad lagerstyrning, något som är väsentligt för den konkurrensutsatta modemarknaden, säger Ville Voipio, sälj- och marknadschef för Intelligent Packaging hos Stora Enso.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>