Pappersförpackningar ersätter plast för tiotals miljoner Logitech-produkter. Engångsplasten är snart ett minne blott i hela globala sortimentet.
Initiativet beräknas eliminera 660 ton plast och minska CO2-utsläppen med 6 000 ton – motsvarande 37 miljoner engångsflaskor per år.
– Att lämna plastskal bakom oss är en viktig milstolpe på Logitechs väg mot att helt fasa ut engångsplast ur vårt sortiment, säger Delphine Donné, General Manager för Personal Workspace Solutions på Logitech.
Den storskaliga övergången från plast- till pappersförpackningar är 90 procent i mål och beräknas vara helt genomförd vid slutet av 2025.
– Detta är vår största satsning på förpackningar hittills. Redan innan lyckades vi ta bort 1 800 ton förpackningsmaterial genom designförbättringar, och steg framåt tar oss närmare farväl till engångsplast, säger Delphine Donné.
61 procent väljer återvinningsbara alternativ
Det finns flera skäl till att Logitech väljer bort plasten. En studie i samarbete med GlobeScans rapport Healthy & Sustainable Living visar att 61 procent av konsumenterna globalt är intresserade av att välja återvinningsbara förpackningar det kommande året.
Engångsplast och förpackningar med blandade material bidrar till stora mängder avfall och skapar dessutom osäkerhet kring vad som faktiskt kan återvinnas.
Logitech förespråkar 100 procent återvinning av alla material, men dagens avfallshanteringssystem runt om i världen räcker inte till. Därför eliminerar man engångsplasten redan vid den ursprungliga källan.
– Människor värderar och letar aktivt efter förpackningar som är skonsammare för miljön. Att använda papper istället för engångsplast förbättrar kundupplevelsen genom att göra förpackningen lättare att öppna, mer tilltalande och informativ. Samtidigt kan vi optimera vikt och storlek, vilket minskar produktens klimatavtryck – allt i linje med våra kunders behov, säger Bliss Buter-Thompson, chef för förpackningsutveckling på Logitech.
80 procent kan påverkas i designfasen
Nästan 80 procent av en produkts miljöpåverkan kan påverkas redan i designfasen, genom val av material och resurseffektivitet. Inom ramen för sitt Design for Sustainability-initiativ har Logitech infört förpackningslösningar som minskar miljöavtrycket. Detta inkluderar ett FSC-certifierat pappersförpackningsprogram som lanserades 2019 och en policy – Single-Use Plastics Policy – för att fasa ut engångsplast som introducerades 2021.
Företaget har även tagit bort plastfilm i sin Logitech G gaming-division och ersatt engångsplast med återvinningsbara material, såsom pappersmassabaserade upphängningsflikar och påsar av träfiber för flera produkter.
Att eliminera engångsplast genom hela sortimentet är en del av Logitechs bredare satsning på hållbar design, minskade koldioxidutsläpp och ökad cirkularitet.