Matsmart, Plick, Blocket och Hygglo: Cirkulärt är nu det nya svarta - så stor är tillväxten i cirkulära sektorn
Hem CIRKULÄR EKONOMI Matsmart, Plick, Blocket och Hygglo: Cirkulärt är nu det nya svarta – så stor är tillväxten i cirkulära sektorn

Matsmart, Plick, Blocket och Hygglo: Cirkulärt är nu det nya svarta – så stor är tillväxten i cirkulära sektorn

Publicerat av: Redaktionen

Nu är årets handelshögtid med Black Week och julhandel i full gång.

Med de tuffare ekonomiska tiderna spås årets Black Week-försäljning öka.

Men det är bara en del av sanningen.

Parallellt med den linjära ekonomin växer den cirkulära sig allt starkare. Det visar ett antal cirkulära aktörer som kan visa upp tillväxtsiffror som den traditionella handeln bara kan drömma om.

Att intresset för att shoppa cirkulärt är större än någonsin kan såväl Matsmart, Plick, Blocket och Hygglo vittna om. Under det senaste året har Plicks användare ökat med över 40%, Matsmart har precis levererat räddad mat till sin miljonte kund i Sverige och på Hygglo finns nu över 120 000 prylar att hyra, nästan 50% fler än ett år tidigare. Blocket har fem miljoner besökare varje vecka och bara den senaste månaden har antalet annonser i flera av Blockets populäraste kategorier ökat med 5 procent.

I tider när folk har mindre pengar i plånboken blir fokuset på pris ännu större, och här har den begagnade och cirkulära handeln en stor fördel.
Matsmart, Plick, Blocket och Hygglo: Cirkulärt är nu det nya svarta - så stor är tillväxten i cirkulära sektorn– Den ekonomiska krisen har gett människor en push att verkligen ta steget och dra nytta av alla de fördelar som finns med att shoppa begagnat, både för miljön och för sin egen ekonomi, säger

Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.

– Tillsammans når vi miljontals människor som vill spara pengar och göra något bra för miljön genom att rädda mat, shoppa second hand och hyr istället för köpa sådant som inte används så ofta, säger Ola Degerfors, vd på Hygglo.

Den cirkulära sektorns tillväxt och att allt fler anammar cirkulära beteenden har bekräftats i diverse undersökningar som gjorts den senaste tiden.

– Det är väldigt roligt att se vilken skjuts den cirkulära ekonomin fått och vi ser tydligt vad som funkar – att erbjuda smidiga lösningar som både sparar pengar och är bra för miljön, säger Jimmy Heibert, vd på Plick.

För att göra skillnad på riktigt behöver vi förändra beteenden på massor av olika plan. Vi behöver hyra av varandra istället för att köpa, vi behöver sluta slänga fantastisk ätbar mat och vi behöver sluta kasta fungerande saker i grovsoporna. Och alla måste kunna hoppa på hållbarhetståget.

–  Vi tror stenhårt på att hållbarhet måste bli mainstream och tillgängligt för alla för att vi ska kunna skapa förändring på riktigt. Och det fina är att vi redan är på väldigt god väg – att handla cirkulärt börjar utan tvekan bli det nya svarta, konstaterar Peter Beckius, vd på Matsmart.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>