Batterier är en viktig pusselbit i elektrifieringen av kollektivtrafiken, men också en resurs för energilagring och en möjliggörare av cirkulär ekonomi..
Tillsammans med STABL Energy inleder Nobina nu ett strategiskt samarbete om batterilager och ett andra liv för bussbatterier.
Kollektivtrafiken har gått före i elektrifieringen av samhället och Nobina har de senaste åren gått från en handfull elbussar till över 1 000. Nu tar man nästa steg i klimatarbetet och ingår ett strategiskt partnerskap med STABL Energy om batterilagring.
Genom att återanvända uttjänta batterier från elbussflottan i energilagsringssystem skapas en hållbar och cirkulär lösning. Batterilagrena kan skapa redundans i händelse av störningar, stötta upp vid vid effekttoppar och säkerställa bättre elpriser över dygnet, samtidigt som batterierna får ett andra liv istället för att gå direkt till återvinning.
− Vi är stolta över detta samarbete, att gå före med nya lösningar som har bärighet på hela branschen och samhället, säger Petra Hammarin, Business development director på Nobina i ett pressmeddelande.
Kapacitet på 500 MWh
Nobinas elbussar har redan idag en sammanlagd batterikapacitet på över 500 MWh – en resurs som alltså kan användas för att lagra och balansera el. Efter genomförda pilotprojekt är målbilden att batterilager ska kunna installeras på Nobinas depåer i takt med att batterier i fordon byts ut.
− Det är ett hållbarhetsarbete som ökar vår redundans och sänker våra energikostnader samtidigt som det minskar Europas beroende av kritiska mineraler och kan stabilisera de lokala elnäten – cirkulärt och hållbart på riktigt, säger Petra Hammarin.
− Samhällets beredskap och kollektivtrafikens redundans är frågor som har blivit allt viktigare, samtidigt som sårbarheten har ökat i takt med elektrifieringen. Batterilager baserade på uttjänta bussbatterier kan bli en viktig pusselbit, för både konkurrenskraft och hållbarhet, fortsätter hon.
Sätter ny standard för fordonsflottor
På STABL Energy se man en stor potential för Nobina att förlänga batteriers livslängd genom stationära lagringslösningar när de inte längre är lämpliga för fordonsbruk.
− Det är ett resurseffektivt alternativ till för tidig och kostsam återvinning, som tar batterier ur kretsloppet alldeles för tidigt, säger Dr. Nam Truong, VD och medgrundare av STABL Energy.
− Tillsammans kan vi sätta en ny standard för operatörer av elfordonsflottor i hela Europa och driva energiomställningen framåt. Den resurseffektiva användningen av batterier är också av stor strategisk betydelse för Europa ur ett geopolitiskt perspektiv, då det stärker den cirkulära ekonomin och minskar beroendet av råmaterial, tillägger Truong.
Elbussar kräver i dag omfattande investeringar. Att återanvända elbussbatterier i batterilagringssystem kan kompensera investeringskostnaderna, skapa nya affärsmöjligheter och stärka konkurrenskraften – samtidigt som koldioxidutsläppen minskar över batteriets livscykel.