Sedan i höstas finns AI-drivna pantstationer för mobiler runt om i landet.
Nu flyttar pantstationerna även in i Lidls butiker.
Först ut att installera kioskerna är två centralt belägna innerstadsbutiker – Lidl Östermalmstorg i Stockholm och Lidl Femman i Nordstan i Göteborg.
De centralt placerade kioskerna ska göra det ännu enklare och uppmuntra fler att återvinna – och få betalt – för sina gamla mobiler.
I höstas installerades de första svenska “telefonkioskerna” runt om i landet. Kioskerna har sedan start uppvisat ständigt ökande pantvolymer. Företaget bakom telefonkioskerna är det cirkulära företaget Swappie, Europaledande på köp och försäljning av renoverade iPhones, och enligt Financial Times ett av de mest snabbväxande bolagen i Europa.
Nu stärker Swappie närvaron på den svenska marknaden ytterligare och meddelar att även Lidl har gått in som samarbetspartner. De första Lidl-butikerna att erbjuda den AI-drivna mobilpanttjänsten är innerstadsbutikerna Lidl Östermalmstorg i Stockholm och i Lidl Femman i Nordstan i Göteborg.
Swappie är först i Norden med att lansera den här typen av kiosk. Liknande kiosker har sedan länge funnits i både Nordamerika och Asien. I USA är till exempel nära 5000 telefonkiosker i drift.
“Vi är väldigt glada över vårt samarbete med Lidl. Tack vare de nya kioskerna i Lidls innerstadsbutiker, dit många människor kommer flera gånger i veckan, får fler möjlighet att återvinna och få betalt för sina gamla mobiler. Vi vill göra mobilpant lika naturligt som att panta burkar. Många blir överraskade över hur mycket deras gamla iPhones faktiskt är värda. Vårt mål är att betala ut 50 miljoner kronor till de svenska mobilpantarna årligen,” säger Max Hasselblatt, expansionschef på Swappie.
Med stöd från starka samarbetspartners har Swappie tagit den globala trenden till norra Europa.
“Vi på Lidl vill göra det enkelt för våra kunder att på ett bekvämt och ansvarsfullt sätt återvinna sina mobiler. Med Swappies panttjänst gör man miljön en tjänst och får dessutom en extra slant i plånboken. Efter ett möte med Swappie med en spännande pitch kände vi att konceptet kan vara intressant för oss på Lidl och bestämde oss för att inleda ett testsamarbete för att utvärdera vilken potential denna lösning kan ha för oss och främst för våra kunder,” säger Firas Tabbakh, Inköpschef på Lidl.
Swappies telefonkiosker är utrustade med toppmodern teknik. Värderingen av telefonen är helt AI-driven och baseras på mobilens modell, ålder samt inre och yttre faktorer. På några få minuter inspekteras, kontrolleras och värderas telefonen och därefter får säljaren ett bindande priserbjudande. Är man nöjd med värderingen och väljer att sälja, tar kiosken telefonen och pengarna finns på kontot inom 1-3 bankdagar.