I dag genomförs ett av årets viktigaste hållbarhetsmöten; Atea Sustainability Forum.
På frågan om goda råd till it-köpare säger hållbarhetsspecialisten Camilla Cederquist, att den kanske viktigaste rekommendationen är att köparna måste ställa skarpare och mer konkreta hållbarhetskrav.
Den nya ASF-rapporten som publiceras i dag visar att hållbarhetskraven många gånger är väldigt vaga och handlar om att man som it-köpare ska beskriva hur man arbetar med olika hållbarhetsfrågor.
För att få bättre effekt, och arbeta tydligare med fokuset för årets rapport Scale impact, behöver it-köparna bland annat begära att det finns konkreta mål, be om bevis för utsläppsminskningar, begära att due diligence-arbetet är i linje med internationella instrument som OECD och UNGP, och att det finns konkreta planer för omställningen till en cirkulär ekonomi. Det menar Camilla Cederquist, hållbarhetsspecialist på Atea Sverige och ansvarig för Atea Sustainability Focus.
Vilka rekommendationer till it-köpare lyfts i årets ASF-rapport?
– It-köparna behöver harmonisera sina interna mål och incitamentsstrukturer för att främja hållbarhet i hela leverantörskedjan. Det är otroligt viktigt att inte olika interna mål och incitament motverkar varandra. Därtill bör it-köparna fundera över hur de proaktivt kan medverka till att öka kapaciteten hos aktörer i kedjan i tillägg till traditionella hållbarhetskrav. Skalbara lösningar och gemensamma åtgärder behövs för att vi ska få effekt. Hållbarhetsutmaningarna i it-sektorn kan inte lösas individuellt, säger Camilla Cederquist.
Hur kom man fram till de rekommendationerna?
– Atea Sustainability Focus har publicerat sex olika rapporter där vi nu ringat in de stora utmaningsområdena som branschen har. I år bestämde vi oss för att utvärdera hur de rekommendationer vi tagit fram genom åren har implementerats. Vi kan konstatera att ASF har gjort skillnad, men implementeringen är ännu för begränsad. Frågorna drivs av de nordiska it-köparna, men i för liten skala. Därför är årets fokus Scaling Impact, som i grunden handlar om att öka genomslagskraften. Så länge hållbarhet klistras på i efterhand kommer vi aldrig få önskad effekt, säger Camilla Cederquist.
Vad ser du som en brinnande hållbarhetsfråga för it-branschens kommande år?
– Få företag har i dag en genuint hållbar affärsmodell, de flesta bygger oftast på volymer och transaktioner där resurser i form av produkter ska konsumeras och byta ägare. Om vi ska realisera den fantastiska kraften som digitaliseringen innebär måste it-branschen se över sina affärsmodeller, inklusive sin resurs- och energiförbrukning och exempelvis gå mot ökad tjänstefiering. Men som rapporten påpekar, dessa utmaningar är ett gemensamt ansvar och alla vi som köper och använder it måste bidra till omställningen, säger Camilla Cederquist.