Ny hållbarhetsagenda inom EU – så förbereder du ditt företag
Hem HÅLLBAR UTVECKLINGNy hållbarhetsagenda inom EU – så förbereder du ditt företag

Ny hållbarhetsagenda inom EU – så förbereder du ditt företag

Publicerat av: Redaktionen

EU-kommissionen har presenterat en ny hållbarhetsagenda för företag med fokus på tillväxt och global konkurrenskraft.

Enligt en ny studie från Deloitte innebär agendan både möjligheter och nya krav för europeiska företag.

– I en svår geopolitisk och ekonomisk miljö har hållbarhet blivit en viktig faktor för Europas framtida konkurrenskraft och välstånd. Motståndskraft och flexibilitet blir därmed allt viktigare för att hantera policyförändringar och navigera risker, säger Lennart Nordqvist, partner på Deloitte.

Ny hållbarhetsagenda inom EU – så förbereder du ditt företag

Så förbereder du ditt företag på EUs nya hållbarhetsagenda

Den nya hållbarhetsagendan har tre huvudteman: En ny industristrategi med fokus på energitransition, minskad regleringsbörda för företag samt ökad tillgång till finansiering för klimatomställning.

Tanken är att omställningen mot cirkulära och nettonoll-baserade affärsmodeller inte bara ska minska klimatpåverkan, utan också driva innovation och stärka EU:s ekonomiska ställning globalt.

– Europeiska företag står inför utmaningar när de anpassar sig till hållbarhet. Konsumentefterfrågan, affärsmöjligheter och behovet av motståndskraft driver övergången, men osäkerheter kan göra processen svår. Företag måste balansera dessa faktorer när de navigerar den komplexa reglerings- och affärsmiljön, säger Lennart Nordqvist.

Pekar ut områden där företag behöver förbereda sig

Deloittes studie EU 2025 Sustainability Regulation Outlook undersöker den potentiella utvecklingen av EU:s hållbarhetsreglering för det kommande året och pekar ut ett antal områden där företag behöver förbereda sig på nya regelverk och ökad rapporteringsskyldighet.

– Planen strävar efter att förenkla regler, minska administrativa kostnader och mobilisera investeringar för att uppnå ambitiösa klimatmål. Genom att anta en proaktiv strategi kan företag navigera det föränderliga landskapet och låsa upp nya möjligheter för tillväxt och innovation, säger Lennart Nordqvist.

Företag uppmanas bland annat att ställa sig följande frågor:

  • Hur kan vårt företag nyttja innovation och investeringar för att bidra till nettonollutsläpp och en cirkulär affärsmodell?
  • Hur kan vi integrera insikter från hållbarhetsrapportering i våra affärssystem för att skapa värde och bättre resultat?
  • Vilka verktyg och metoder, som livscykelbedömningar och AI, kan vi använda för att uppfylla fler regleringskrav?
  • Är våra mekanismer för risk- och regleringsövervakning tillräckligt robusta för att ge tidiga varningar om policyförändringar?
  • Undersöker vi hur existerande krav och ny lagstiftning påverkar varandra?

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>