Nya Volkswagen Tiguan eHybrid beställningsbar – laddhybrid med upp till 120 km räckvidd på el
Hem TRANSPORT Nya Volkswagen Tiguan eHybrid beställningsbar

Nya Volkswagen Tiguan eHybrid beställningsbar

Publicerat av: Redaktionen

Nu går det att beställa laddhybriden Tiguan eHybrid i två olika systemeffekter på 204 hk respektive 272 hk med en elektrisk räckvidd på upp till cirka 120 km.

Sedan i höstas kan helt nya Tiguan även beställas med effektiv mildhybriddrift och kraftfull dieseldrift med fyrhjulsdriften 4MOTION.

  • Två laddhybridversioner: De två versionerna av laddhybriden Tiguan eHybrid med 204 respektive 272 hk går nu att beställa på den svenska marknaden.
  • Från 514 900 kronor: Tiguan eHybrid med 204 hk erbjuds i de två utrustningsnivåerna Life (från 514 900 kronor) och Elegance (från 574 900 kronor) medan Tiguan eHybrid med 272 hk erbjuds i utrustningsnivån R-Line (från 629 900 kronor).
  • Attraktiv Edition-version: Tiguan Life eHybrid erbjuds även som en välutrustad Edition-version som kostar från 517 200 kronor.
  • Lång räckvidd på el: Den helt nya laddhybriddriften möjliggör en elektrisk räckvidd på upp till cirka 120 km och en kombinerad räckvidd på över 900 km.
  • Premiumfunktioner: Massagefunktion i ergoActive-stolarna och IQ.LIGHT HD Matrix-strålkastare erbjuds som tillval.
  • Fler versioner av nya Tiguan: Bensindriven mildhybrid som instegsversion och dieseldriven version med fyrhjulsdrift kan beställas sedan tidigare.
  • Kraftfull dragbil: Kombinationen av TDI och fyrhjulsdriften 4MOTION möjliggör en släpvagnsvikt på upp till 2 300 kg.

Tiguan är för närvarande den mest framgångsrika Volkswagen-modellen i världen med en årlig produktion på drygt en halv miljon exemplar. Mer än 7,6 miljoner köpare har valt denna SUV sedan den debuterade 2007. I Sverige har hittills drygt 76 000 Tiguan registrerats, varav cirka 8 700 av Allspace-versionen.

I vår lanseras en helt nyutvecklad Tiguan och därmed den tredje generationen av denna storsäljare. Med nya Tiguan och de senaste årens lanseringar och uppdateringar av andra SUV:ar i modellprogrammet, inklusive helt eldrivna modeller, erbjuder Volkswagen idag ett av det mest moderna och största utbudet av SUV:ar.

Nya Volkswagen Tiguan eHybrid beställningsbar – laddhybrid med upp till 120 km räckvidd på el

Säljstart för Tiguan eHybrid

I höstas öppnades de första motoralternativen av nya Tiguan för beställning. Nu går även laddhybriden Tiguan eHybrid att beställa i två olika systemeffekter. Den helt nyutvecklade laddhybriddriften har en systemeffekt på 204 hk (150 kW) respektive 272 hk (200 kW).

Tiguan eHybrid med 204 hk erbjuds i de två utrustningsversionerna Life (från 514 900 kronor) och Elegance (från 574 900 kronor).

Tiguan Life eHybrid erbjuds dessutom i en attraktiv Edition-version (från 517 200 kronor) där följande utrustning ingår:

  • Metalliclack
  • Lättmetallfälgar 17 tum “Venezia“
  • Akustikrutor och silvereloxerade rails
  • Keyless EasyOpen, larm och Park Assist med minnesfunktion
  • LED Plus-paket

Det rekommenderade cirkapriset för Tiguan Life eHybrid Edition är från 517 200 kronor, vilket ger ett kundvärde på cirka 56 800 kronor jämfört med om samma utrustning hade lagts till som enskilda tillval på versionen Tiguan Life eHybrid. Tiguan eHybrid med 272 hk erbjuds i den sportiga topputrustningsnivån R-Line (från 629 900 kronor).

Upp till cirka 120 km på el

Tack vare ett batteri som nu har en kapacitet på 19,7 kWh (netto, föregångaren: 10,6 kWh) har den elektriska räckvidden i princip fördubblats jämfört med föregångaren. Vid full laddning har Tiguan eHybrid enligt körcykeln WLTP en elektrisk räckvidd på upp till 127 km (204 hk-versionen) respektive 118 km (272 hk-versionen), vilket praktiskt taget gör Tiguan eHybrid till en elbil i vardagen.

Med kombinationen av en elmotor på 115 hk (85 kW) och den nya 1,5-liters TSI-motorn på 150 hk (110 kW) respektive 177 hk (130 kW) imponerar Tiguan eHybrid även på långa sträckor med låga förbrukningsvärden och en kombinerad räckvidd på över 900 km.

Batterierna i båda versionerna kan nu laddas med upp till 11 kW (tidigare 3,6 kW) med en väggmonterad laddbox och med upp till 50 kW på DC-snabbladdningsstationer.

Priserna börjar vid 384 900 kronor

Som instegsversion erbjuds nya Tiguan med mildhybriden eTSI med 150 hk, med ett rekommenderat cirkapris på från 382 900 kronor. Den mest kraftfulla dragbilen är dieseldrivna Tiguan 2,0 TDI 4MOTION med 193 hk och fyrhjulsdrift, som har en släpvagnsvikt på upp till 2 300 kg. Den erbjuds i utrustningsversionerna Elegance (från 460 900 kronor) och R-Line (från 499 900 kronor).

Motoralternativ och utrustningsversioner

Följande Tiguan-versioner erbjuds nu på den svenska marknaden. Alla versioner har dubbelkopplingsväxellådan DSG som standard och uppfyller den nya utsläppsnormen Euro 6e.

  • Tiguan Life 1,5 eTSI DSG7 med 150 hk
    (mildhybrid, bensin, framhjulsdrift)
    Cirkapris: från 384 900 kronor
  • Tiguan Life eHybrid 1,5 TSI DSG6 med 204 hk
    (laddhybrid, el/bensin, framhjulsdrift)
    Cirkapris: från 514 900 kronor (Edition: från 517 200 kronor)
  • Tiguan Elegance eHybrid 1,5 TSI DSG6 med 204 hk
    (laddhybrid, el/bensin, framhjulsdrift)
    Cirkapris: från 574 900 kronor
  • Tiguan R-Line eHybrid 1,5 TSI DSG6 med 272 hk
    (laddhybrid, el/bensin, framhjulsdrift)
    Cirkapris: från 629 900 kronor
  • Tiguan Elegance 2,0 TDI 4MOTION DSG7 med 193 hk
    (diesel, fyrhjulsdrift)
    Cirkapris: från 460 900 kronor
  • Tiguan R-Line 2,0 TDI 4MOTION DSG7 med 193 hk
    (diesel, fyrhjulsdrift)
    Cirkapris: från 499 900 kronor
Mellanklass med förstklassig teknik

Den nya digitala förarplatsen i den högklassiga interiören i Tiguan utmärker sig genom sin intuitiva manövrering. Nytt är också röstassistenten IDA som gör det möjligt att styra många funktioner i bilen och infotainmentsystemet med naturligt språk. Dessutom besvarar IDA frågor om alla tänkbara ämnen. För detta använder systemet onlinedatabaser och – för första gången – den artificiella intelligensen i chattbotten Chat GPT (aktiveras lite senare).

Även förarassistanssystemen har vidareutvecklats. För första gången i Tiguan möjliggör beroende på utrustning de senaste Park Assist-systemen helautomatisk parkering på upp till 50 meter (minnesfunktion) och fjärrstyrd parkering med en smartphone. Nytt adaptivt chassi (DCC Pro, tillval) optimerar komfort och dynamik. Nya funktioner som den pneumatiska massagefunktionen (tillval) för framsätena och de nya IQ.LIGHT HD Matrix-strålkastarna (tillval) har hämtats från premiummodellen Touareg.

Rikt utrustad från start

Precis som föregångaren kommer nya Tiguan på den svenska marknaden att lanseras i de tre utrustningsversionerna ”Life”, ”Elegance” och ”R-Line”. Både Elegance och R-Line är positionerade som toppversioner – Elegance är den särskilt förfinade versionen och R-Line är den sportiga versionen. Likt föregångaren kommer grundversionen av nya Tiguan inte att erbjudas i Sverige.

Nya Tiguan är standardutrustad med detaljer som nya Digital Cockpit (10-tums), central 12,9-tumsdisplay, körprofilsväljare, trafikvarningssystemet Car2X, extra mittkrockkudde (fram) och sidokrockkuddar bak, 1-zons Climatronic (automatisk klimatanläggning), USB-C-portar med 45 W laddningskapacitet (fram), svart takreling och många assistanssystem.

I standardutrustningen ingår Side Assist (filbytesassistent), Front Assist (nödbromssystem), Lane Assist (filhållningssystem), Rear View (backkamera) och en frontkamera för vägmärkesidentifiering. LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar är också standard.

Tiguan Life har följande extrafunktioner: 3-zons Climatronic (Air Care), komfortstolar (fram), variabelt bagagegolv, parkeringsassistent (Park Assist), adaptiv farthållare (ACC) och helljusassistent (Light Assist), App Connect (Apple- och Android-integration), elektriskt infällbara ytterbackspeglar, utvändig bakgrundsbelysning och 17-tums lättmetallfälgar i ”Bari”-design.

Jämfört med Life har utrustningsversionerna Elegance och R-Line ytterligare utrustningsdetaljer som LED Plus-strålkastare inklusive upplyst horisontell LED-list fram och bak, ljuddämpande rutor och mörktonade rutor bak, ett bakgrundsbelysningspaket med tre ljuszoner och 30 färger, ett vinterpaket (med stolsvärme och uppvärmda spolarmunstycken) samt ergoActive-framstolar med massagefunktion.

Tiguan Elegance är dessutom utrustad med en baklucka som kan öppnas och stängas elektriskt (inkl. Easy Open-funktion med en fotrörelse), Park Assist Pro med fjärrstyrd parkeringsfunktion (via smartphone) och minnesfunktion, silverfärgad takreling, sätesklädsel i premiummikrofleece och 18-tums aluminiumfälgar (Napoli-design).

Tiguan R-Line kännetecknas av funktioner som stötfångare i R-Line-design och en R-Line-specifik interiör med sportstolar med integrerade nackskydd och 19-tums lättmetallfälgar ”Coventry”.

Tiguan R-Line kan även individualiseras med ett Black Style-paket. Här ingår bland annat svarta 19-tums lättmetallfälgar och svarta ytterbackspegelkåpor.

Mer utrymme

Nya Tiguan är 30 mm längre (4 539 mm) än sin föregångare, medan höjden utan takrails bara har ökat med fyra millimeter (1 639 mm). Bredden (1 842 mm) och axelavståndet (2 679 mm) förblir oförändrade.

Bagageutrymmesvolymen hos den nya generationen visar hur bra utrymmet utnyttjas: Trots att nya Tiguan bara är något längre har volymen i eTSI-, TSI- och TDI-versionerna ökat med 37 liter till 652 liter vid lastning upp till baksätets ryggstödshöjd. Vid nedfällt baksäte är volymen 1 650 liter. Tiguan eHybrid har en bagagevolym på 490 liter vid uppfällt säte och 1 486 liter vid nedfällt säte.

Den invändiga takhöjden har förbättrats med ytterligare nio millimeter fram (1 058 mm) och med 10 mm bak (1 022 mm).

Modern förarplats

Volkswagen har designat om hela interiören i Tiguan. Med sina högklassiga material och sitt hantverk, tillvalsdetaljer som dekorsömmar och kontrastsömmar i ytorna, ser nya Tiguan mer än någonsin ut som den kompakta systermodellen till lyxiga Touareg.

Komponenterna i det nya infotainmentsystemet (MIB4) smälts samman till en ny förarmiljö – intuitivt att använda, nära integrerat och med en ren och smart design. Bland modulerna finns nya Digital Cockpit (digitala instrument med antireflexbeläggning i liggande format för surfplattor), en stor infotainmentskärm med helt ny menystruktur och grafik, en ny Head up-display (tillval) med projicering på vindrutan och därmed i det virtuella området framför bilen samt en ny körprofilsväljare med flera funktioner.

Fordons- och infotainmentfunktioner som ljudvolym kan enkelt styras med den nya röstassistenten IDA. Körprofilsväljaren, IDA och den logiskt uppbyggda menyn i infotainmentsystemet är exempel på bilens nya manövreringsstruktur. Touchreglagen under infotainmentsystemets display som används för att justera funktioner som kupétemperatur och volym är nu bakgrundsbelysta.

Högupplösta skärmar

Den nya infotainmentdisplayen som är standard i Tiguan mäter 12,9 tum diagonalt. Som tillval eller beroende på utrustning erbjuds en display i formatet 15 tum. Den visuellt fristående displayen kännetecknas av en nyutvecklad grafisk och menystruktur som är intuitiv och enkel att använda. Många systeminställningar kan även göras med den nya röstassistenten IDA. Digital Cockpit framför föraren har en displaydiagonal på 10,25 tum.

Ny körprofilsväljare

Den snygga och greppvänliga körprofilsväljaren (Driving Experience Switch) är en nytolkning av 4MOTION Active Control som användes i föregångaren. Med multifunktionsvredet styrs inte bara körprofiler och körlägen, utan även ljudvolymen och förinställda ”Atmospheres” för första gången. I dessa ”Atmospheres” kombineras inställningarna från bakgrundsbelysningen och ljudanläggningen för att skapa olika ljus- och ljudstämningar. Dessutom ingår spellistor från streamingtjänsterna Spotify och Apple Music som är perfekt anpassade till den aktuella stämningen.

Lägena Lounge, Energetic, Joy, Minimal och Me kan aktiveras. Lounge kännetecknas till exempel av dämpade färger, lugna ljud och klassisk musik. Energetic har däremot mer färg, ljuden är högre och spellistan mer livfull. Fordons- och infotainmentfunktioner som ljudvolym kan enkelt styras med röstassistenten IDA.

Ny rattstångsomkopplare – två induktiva laddningsfack för smartphones

Mittkonsolen erbjuder mer förvaringsutrymme eftersom växlingen nu sker via en rattstångsomkopplare. Det extra utrymmet i mittkonsolen används till exempel för två induktiva laddningsfack för smartphones (15 watt, kylda) och två USB-C-anslutningar med 45 watt laddeffekt.

Stolar för långa sträckor

De nya ergoActive Plus-stolarna med pneumatisk 4-vägs svankstödsinställning och en ny pneumatisk 10-kammartryckmassagefunktion (tillval) matchar suvens exklusiva karaktär. Dessutom finns det en programmeringsfunktion för automatisk aktivering av sätesvärmen eller sätesventilationen vid vissa yttertemperaturer.

19 200 lysdioder i varje HD Matrix-strålkastare

Tiguan är den första MQB-modellen som lanseras med de nyutvecklade IQ.LIGHT HD Matrix-strålkastarna (tillval). Det interaktiva belysningssystemet har också utvecklats parallellt för Touareg – båda SUV:arna har därför samma grunddesign för strålkastarna. HD står för High Definition, vilket betyder hög upplösning på ljuskällorna.

I Tiguan är det totalt 38 400 multipixel-lysdioder. I varje strålkastare lyser 19 200 multipixlars LED-lampor upp vägen och omgivningen på en helt ny nivå, vilket ökar komforten och säkerheten.

Tillvalsutrustning

En rad olika tillval erbjuds för att krydda sin Tiguan lite extra. I konfiguratorn på volkswagen.se finns mer detaljer om och priser på alla tillval som erbjuds till respektive Tiguan-version samt tekniska data. I bifogat PDF-dokument finns tekniska data för eHybrid-versionerna sammanställda.

Bränsleförbrukning, blandad körning, WLTP: 0,4-0,5 l/100 km. Elförbrukning, blandad körning, WLTP: 16,9-17,9 kWh/100 km. CO2-utsläpp, blandad körning: 9-10 g/km.

Räckvidden helt på el är fastställd på rullande testbänk enligt den standardiserade körcykeln Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) i den utrustningsversion av Tiguan eHybrid som ger bäst räckvidd. Det faktiska WLTP-värdet för räckvidd på enbart el kan variera beroende på utrustning. Den faktiska räckvidden som uppnås helt på el under verkliga förhållanden varierar beroende på körsätt, hastighet, användning av komfortfunktioner eller extrautrustning, yttertemperatur, antal passagerare/last, topografi samt batteriets åldrande och slitage.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>