OKQ8 och Skellefteå Kraft pilottestar laddning med sol och batterilagring
Hem TRANSPORT OKQ8 pilottestar sol- och batterilagring på Nacka-macken

OKQ8 pilottestar sol- och batterilagring på Nacka-macken

Publicerat av: Redaktionen

OKQ8 och Skellefteå Kraft pilottestar en snabbladdstation i Nacka med solenergi och batterilagring.

Det minskar belastningen på elnätet och ökar tillgången till förnybar el för eldrivna fordon.

– Vi har under lång tid samarbetat med OKQ8 kring snabbladdare. Nu utvecklar vi konceptet genom att integrera ett batterilager som stödjer elnätet. Det möjliggör snabbladdning även om kapaciteten skulle vara otillräcklig, säger Magnus Brodin, affärsutvecklare på Skellefteå Kraft.

Snabbladdningen med sol och batterilagring pillottestas nu i Nacka. Bakom satsningen ligger ett långsiktigt samarbete där Skellefteå Kraft står för investering, drift och underhåll av laddinfrastrukturen på OKQ8:s stationer.

Genom att introducera energilagring – ett system där solpaneler på stationens tak producerar el som lagras i batterier – säkerställs tillgång till extrakraft som kan användas för att ladda snabbt även när nätkapaciteten är begränsad.

Pilotstation fixar laddning med sol och batterilagringSol och batteri – ny lösning för eltransporter

Systemet ger flera fördelar – dels möjligheten att ladda elfordon med solenergi, dels att öka kapaciteten genom att kunna bygga ut och förstärka befintliga stationer med fler laddpunkter.

– Det här skapar bättre tillgång till laddning för våra kunder och gör att vi kan möta en större efterfrågan. Samarbetet med Skellefteå Kraft har varit avgörande – vi kompletterar varandra och gör det möjligt att förverkliga lösningar som annars hade stannat vid en idé, säger Helen Axelsson, Director B2B Sales på OKQ8.

Pilotprojektet i Nacka visar hur lokalproducerad solenergi, förnybar energi och smart teknik tillsammans kan skapa nya lösningar för elektrifierade transporter.

– Om fem år tror vi att den här typen av stationer med energilagring och solpaneler är standard. Det blir en lösning som är både energi- och kostnadseffektiv säger Magnus Brodin.

Nästa steg blir att utvärdera pilotprojektet för att se hur den kan skalas upp till fler stationer i landet.

– Det här är ett viktigt steg och hjälp för våra kunder och medlemmar att kunna ställa om och minska klimatpåverkan. Så här gör vi skillnad på riktigt, avslutar Helen Axelsson.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>