Sverige är ett av de första länderna i världen att testa elvägar på allmän väg. Resultatet av ett pilotprojekt i Skåne visar på stora framsteg för elvägsteknologin som nu ska exporteras till Frankrike och Belgien.
Testerna har letts av Innovation Skåne på uppdrag av Trafikverket och bygger på ett framgångsrikt samarbete mellan universitet, företag och offentliga aktörer.
– Det här stora klivet framåt hade inte varit möjligt utan det nära samarbetet mellan parterna, där var och en har bidragit med sin expertis. Vi hoppas nu att resultaten, och inte minst den värdefulla kompetens som byggts upp, kommer att driva på omställningen och skapa möjligheter för export av skånsk miljöteknik, säger Maria Edgren, innovationsledare på Innovation Skåne i ett pressmeddelande.
Sedan 2019 har Innovation Skåne, på uppdrag av Trafikverket, lett pilotprojektet Evolution Road, som testar ny elvägsteknik utvecklad av Lundaföretaget Elonroad. Att minska de fossila utsläppen är en viktig drivkraft.
Växthusgaser från inrikes transporter svarar för nära en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. För att öka takten på omställningen och nå klimatmålen till 2030 är elektrifiering en viktig lösning. Med elektrifiering kommer behovet av en effektiv laddinfrastruktur och här kan elvägar bidra.
Demonstreras nationellt och internationellt
Under projektets gång har tekniken demonstrerats för ett stort antal besökare, både nationellt och internationellt.
Projektet har krävt ett betydande samarbete mellan forskare, tekniska experter, fordonstillverkare, elvägsutvecklare och innovationsledare och har under fem år vuxit fram som ett framgångsrikt exempel på systeminnovation.
Resultaten har också bidragit till det skånska elvägsföretaget Elonroads tillväxt, bland annat har det fått i uppdrag att bygga en elvägspilot på en motorväg utanför Paris och en testbana i belgiska Mons.
– Skåne har alltid varit en region som driver förändring. Nu ser vi att tekniken som utvecklats i Skåne kan elektrifiera vägar både i Frankrike och i Belgien, det visar den enorma potentialen hos skånsk innovation, säger Tue David Bak, vd på Innovation Skåne.
– Det är ett tydligt kvitto på att vi har något unikt att erbjuda omvärlden och att Skåne måste fortsätta att satsa på innovation, fortsätter han.
Några av resultaten från Evolution Road
Elvägar möjliggör laddning och drift av elfordon både under körning och stillastående, samtidigt som de, integrerade i vägen, tar liten plats i anspråk. Elvägar minskar också fordonets batteristorlek avsevärt, vilket leder till fördelar såsom lättare fordon och mindre miljöpåverkan.
I projektet har elvägstekniken testats i verklig miljö, vilket har gett värdefulla insikter i frågor som funktionalitet, drift och underhåll men även klimatpåverkan. Över tid har tekniken utvecklats från nivå 5 till 7 på Technology Readiness Level-skalan (TRL), vilket har dokumenterats genom ett stort antal rapporter och vetenskapliga artiklar.
Några av de mest betydelsefulla resultaten inkluderar:
- Elvägen minskar behovet av batterier i elfordon med upp till 50 procent och kan leverera de höga effektnivåer som behövs för att tunga fordon effektivt ska drivas fram och samtidigt ladda batterierna.
- Tekniken har testats framgångsrikt på flera fordonstyper, såsom buss och personbil. Ju fler fordonstyper som kan använda laddinfrastrukturen, desto högre nyttjandegrad och miljönytta med elvägar.
- Installation och drift av elvägstekniken har visat sig fungera året runt i södra Sverige.
Nästa steg för elvägar i Sverige är Trafikverkets planerade pilot på E20 mellan Örebro och Hallsberg.
Privat-offentligt samarbete mellan nio aktörer beställt av Trafikverket
Evolution Road är ett privat-offentligt samarbete mellan nio aktörer från näringsliv, universitet och offentlig sektor, lett av Innovation Skåne. Projektet är en förkommersiell upphandling beställd av Trafikverket. Syftet är att skapa mer kunskap om elvägar och att undersöka potentialen för elväg som del av ett framtida fossilfritt transportsystem.
Projektet har pågått under fem år, från 2019 till 2024.
Tekniken som testas är utvecklad av det svenska bolaget Elonroad i samarbete med Lunds Tekniska Högskola. Samarbetspartners är Elonroad, Kraftringen Energi, Lunds kommun, Lunds tekniska högskola, Ramboll, Skånetrafiken, Solaris Sverige samt Statens väg och transportinstitut. Innovation Skåne är projektledare.