Snabbare och mer förutsägbara tillståndsprocesser, klimatkrav vid upphandling och nationell riskdelning kopplat till kommunala investeringar i bostäder och samhällsservice.
Det är några åtgärder som lyfts fram för att påskynda omställningen till fossilfritt stål, enligt en ny forskningsrapport från IVL Svenska Miljöinstitutet.
– Det finns inte en enskild aktör eller ett styrmedel som ensamt kan driva på den gröna omställningen utan det behövs en palett av åtgärder, säger Johan Rootzén på IVL Svenska Miljöinstitutet. Tillsammans med forskare från Luleå tekniska universitet och Chalmers har han tittat på vilka hinder och möjligheter det finns för att ställa om järn- och stålindustrin och resultaten av studien har mynnat ut i en rapport; Framväxten av nya fossilfria värdekedjor från malm till fordon- strategier och styrmedel för att driva på klimatomställningen.
– Flera styrmedel finns också redan på plats, men de behöver vässas och kompletteras för att styra mer ändamålsenligt, säger han.
I rapporten, som bygger på intervjuer med representanter från näringslivet, har man fokuserat på styrmedel och strategier. Den vidhängande analysen tar avstamp i aktuell forskning kring hur olika styrmedelskombinationer kan bidra till att driva på klimatomställningen samt hantera den vidare samhällsomvandling som omställningen för med sig.
EU pekar ut riktningen och stärker incitamenten
I dagsläget står järn- och stålindustrin för cirka sju procent av de globala koldioxidutsläppen, en siffra som måste sänkas drastiskt de närmsta åren för att klara klimatmålen. Den europeiska klimatlagstiftningen pekar ut en klar riktning och de kommande ambitionshöjningarna inom EU:s handelssystem för utsläppsrätter, inklusive gränsjusteringsmekanismen CBAM, skapar stärkta incitament för omställning. Åtstramningarna i handelssystemet kommer att göra det mer lönsamt för industrier i Sverige och resten av Europa att ställa om och gränsjusteringsmekanismen kommer att göra det dyrare att importera utsläppsintensiva varor från länder utanför EU.
Rapporten visar att det finns goda förutsättningar för att realisera teknikskiften i järn- och stålproduktionen, som kan ha stor betydelse för att minska koldioxidutsläppen, men det krävs tydliga direktiv och konkreta åtgärder.
– Flera av de intervjuade – såväl industriföreträdare som myndigheter – betonar vikten av att klimatpaketet Fit for 55 och de ambitionshöjningar som har förhandlats fram inom EU ETS implementeras fullt ut och inte luckras upp i kommande översyner, konstaterar Lars Zetterberg på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Utdragna processer hindrar omställning
Utdragna och oförutsägbara tillståndsprocesser lyfts i rapporten fram som ett av de främsta hindren för den gröna omställningen. Miljöprövningens problem ligger egentligen inte i brist på helhetssyn, utan i behovet av en mer förutsägbar och långsiktig tillämpning av lagstiftningen.
Vidare efterfrågas tydligare och mer enhetliga upphandlingskrav för att säkra en framtida marknad för fossilfritt stål. I nuläget saknas tydlighet och enhetlighet, exempelvis i hur man kvantifierar klimatpåverkan av stål. För att säkerställa enhetlighet i definitioner och systemgränser krävs samordningsinsatser, både nationellt och internationellt.
– Staten har en viktig koordinerande roll och måste bidra till att säkerställa att nödvändig energi- och logistik-infrastruktur finns på plats i tid, säger Johan Rootzén.
Rapporten ger också exempel på områden där nya former av politisk styrning och styrmedel behöver komma på plats för att den gröna omställningen ska bli av. Det kan till exempel handla om behov av lokal värdedelning i samband med etableringen av ny elproduktion och nationell riskdelning kopplad till kommunala investeringar i bostäder och samhällsservice.
– Historiska erfarenheter visar att det svårt att identifiera och genomföra en framgångsrik grön industripolitik. Eftersom alla storskaliga investeringar är riskfyllda är det oundvikligt att vissa projekt misslyckas medan andra lyckas. Men för att realisera de satsningar på fossilfri teknik som annonserats i järn- och stålindustrin krävs aktiv statlig inblandning, avslutar Johan Rootzén.
Rapporten presenteras vid ett webbinarium den 8 oktober och kan laddas ned här: Framväxten av nya fossilfria värdekedjor från malm till fordon
IVL Svenska Miljöinstitutet är ett oberoende miljöforskningsinstitut som arbetar för att ta fram ny kunskap och utveckla lösningar som kommer till praktisk nytta på miljöområdet. Institutet arbetar med tillämpad forskning och konsultuppdrag som bidrar till att uppfylla såväl de globala hållbarhetsmålen som de svenska miljömålen. Tillsammans med näringsliv, myndigheter och forskningsvärlden driver IVL på omställningen till det hållbara samhället genom att omvandla vetenskap till verklighet, miljöproblem till möjligheter och linjära processer till en cirkulär ekonomi. Målet är att bidra till ett hållbart samhälle.