Hållbarhet har blivit en viktig faktor för att attrahera och behålla anställda i transport- och logistikbranschen.
Många vill se fler hållbarhetsinsatser och kan dessutom tänkas byta jobb om arbetsgivaren inte prioriterar miljöarbete, visar en ny studie från SOTI.
“Allt fler anställda vill att arbetsgivarens värderingar ska spegla deras egna.”, konstaterar Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.
I SOTI:s nya undersökning “Vägen framåt: Drivande digital transformation i T&L” uppger samtliga svenska respondenter i transport- och logistikbranschen att deras arbetsgivare har vidtagit åtminstone vissa åtgärder för att främja hållbarhet.
Majoriteten (86 procent) uppger exempelvis att deras arbetsgivare har arbetat för att förbättra leveranseffektiviteten med åtgärder som ruttplanering, samordning av leveranser och främjande av “upphämtning i butik”. Dessa insatser bidrar påtagligt till minskad bränsleförbrukning och lägre CO₂-utsläpp, ändå anser 76 procent av de tillfrågade i studien att arbetsgivarna borde göra mer för att förbättra sitt miljöarbete.
Anställda villiga att byta arbetsgivare av miljöskäl
Undersökningen visar att bristande hållbarhetsarbete kan påverka personalomsättningen. Mer än hälften (56 procent) av de svenska respondenterna uppger att de skulle överväga att byta jobb om deras nuvarande arbetsgivare inte prioriterar och tar hållbarhet på allvar. 61 procent tycker att det är mycket viktigt att en framtida arbetsgivare prioriterar miljöarbete.
“Hållbarhet är inte bara viktigt för företagens image, utan har också en direkt inverkan på de anställdas engagemang och lojalitet,” säger Stefan Spendrup.
”När ett företag arbetar aktivt med hållbarhet visar det på ansvar för miljön och samhället i stort – värderingar som många medarbetare delar och uppskattar. En gemensam värdegrund gör att de anställda är mer benägna att stanna längre på företaget.”
Grön leveranskedja – en gemensam utmaning
70 procent av de tillfrågade instämmer i påståendet att “det är viktigt att deras leverantörskedjepartners bedriver hållbar verksamhet”. Samtidigt uppger 65 procent att det är svårt att vara “grön” – det vill säga hållbar – inom transport- och logistikbranschen och nästan två tredjedelar (64 procent) säger att efterlevnad av hållbarhetspolicyer ibland gör deras dagliga arbete mer utmanande.
“Utmaningarna är många när det kommer till miljömässig hållbarhet i transport- och logistiksektorn. Men med hjälp av goda intentioner och tekniska innovationer kan företag i T&L-sektorn uppfylla miljömål och stärka relationen med anställda och kunder.”, säger Stefan Spendrup.
Tekniken driver hållbarhet
Undersökningen lyfter teknikens roll i att driva hållbarhetsarbetet och minska företagens miljömässiga fotavtryck:
- 66 procent av svenska företag använder automatiserade system för att minska pappersanvändning.
- 63 procent har implementerat intelligenta transportsystem (ITS) som elfordon (24 procent) eller robotteknik för lagerhantering (24 procent).
- 69 procent ser spårningsteknik som en nyckelfaktor för att minska företagets miljöpåverkan.
“SOTI:s rapport understryker att hållbarhet inte längre är ett val, utan en affärskritisk nödvändighet. Den goda nyheten är att de tekniska lösningarna redan finns tillgängliga. Det gäller bara att ta steget”, avslutar Stefan Spendrup.
SOTI:s undersökning genomfördes med 1 700 personer som arbetar på lager eller som chaufförer inom transport- och logistiksektorn mellan 17 och 28 maj 2024. Undersökningen utfördes i tio länder, 100 intervjuer gjordes i Sverige. Samtliga respondenter använder mobilteknik i sina arbetsroller och arbetade på företag med 50 eller fler anställda.
SOTI är en erkänd innovatör och branschledande leverantör av lösningar för affärskritisk mobilitet. Med sin innovativa produktportfölj bestående av smarta, snabba och tillförlitliga lösningar förbättrar och effektiviserar SOTI kundernas mobila verksamhet, maximerar ROI och minimerar avbrottstid.