Tre svenska företag med fokus på hållbarhet och social påverkan tävlar i Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse MASSIV våren 2024
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Tre svenska företag med fokus på hållbarhet och social påverkan tävlar i Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse MASSIV våren 2024

Tre svenska företag med fokus på hållbarhet och social påverkan tävlar i Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse MASSIV våren 2024

Publicerat av: Redaktionen

Lighthouse MASSIV, Mastercards partnerskapsprogram för att stötta och skala de mest lovade företagen inom impact tech i Norden och Baltikum, presenterar idag deltagarna i vårens programupplaga.

I vår deltar tre svenska startups med fokus på hållbarhet och social påverkan.

Mastercard Lighthouse MASSIV är ett kostnadsfritt partnerskapsprogram inriktat på att hjälpa impact tech-företag att bidra till FN:s mål för hållbar utveckling. Programmet bygger på partnerskap, där nordiska och baltiska startups som har stor möjlighet att skapa verklig påverkan kopplas ihop med stora globala organisationer.

Följande svenska företag tävlar i vårens upplaga av Mastercard Lighthouse MASSIV:
  • FUZED – FUZED har utvecklat en plattform som kombinerar spel med fysisk aktivitet och hjälper unga gamers att bygga hälsosammare vanor. Genom plattformen har FUZED skapat en plats där spelande är mer än bara underhållning, där driver man digital innovation, gemenskap och bidrar till en hållbar stadsutveckling.
  • Leja – Leja är ett fransk-kenyanskt fintechbolag, grundat i Sverige med stöd från Norrsken Impact accelerator och svenska investerare. Leja har utvecklat en finanshanteringsapplikation med målet att skapa tillväxtmöjligheter för afrikanska små och medelstora företag genom att göra finansiella tjänster mer tillgängliga och överkomliga.
  • PANTER – Panter erbjuder en digital plattform för hantering av återanvändbara förpackningar inom takeaway-sektorn för företag som säljer mat och dryck. Plattformen gör det möjligt för kunderna att låna återanvändbara förpackningar i stället för engångsbehållare, vilket är både miljövänligt och kostnadseffektivt.

Utöver de svenska företagen så deltar även det norska företaget Carbon Centrum, som ger
användare insikt i sitt koldioxidavtryck och stöd för att göra mer miljömedvetna val, samt det estniska företaget Vistalworks, som har skapat datainformationsprodukter för att hjälpa brottsbekämpande myndigheter, onlinemarknadsplatser och reglerade företag att ligga steget före den illegala handeln.

De företag som deltar i programmet har valts ut på grund av sin vilja och förmåga att skapa hållbara partnerskap.

– Vi är på god väg mot Mastercards vision att hjälpa en miljard människor att leva mer välmående och trygga liv år 2025. I vår har vi valt ut fem kvalificerade företag som ligger i framkant när det gäller hållbarhet och social påverkan och som har en positiv påverkan på både människor och planet. Vi är mycket glada över att börja arbeta tillsammans med dem under våren. Mastercard, tillsammans med våra banker och rådgivare, kan förse startups inom impact tech med nätverket som behövs för att skala bortom sina marknader, och stödjer företagen i att förverkliga sin påverkan snabbare genom partnerskap, säger Mats Taraldsson, chef för Innovation, Fintech och Impact Tech Engagement, Mastercard Norden och Baltikum

Som en del av programmet får deltagarna feedback och stöd från UNDP, Swedbank, Danske Bank, Synch och enskilda rådgivande styrelseledamöter med olika erfarenheter från VNTRS, First Fellow Partners och SKARP. Styrelseledamöterna representerar hållbarhetsexperter, investerare och chefer, var och en med sitt eget globala nätverk.

Tre svenska företag med fokus på hållbarhet och social påverkan tävlar i Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse MASSIV våren 2024Parallellt med Lighthouse MASSIV löper Lighthouse FINITIV, Mastercards partnerskapsprogram för fintechbolag. I vårupplagan av Lighthouse FINITIV deltar 15 framstående fintechbolag från Danmark, Norge och Baltikum, med ambitionen att stimulera och bidra till den redan aktiva och växande startup-scenen i dessa länder. Fokusområden i det kommande programmet inkluderar finansiell inkludering, betalningar, marknadsintelligens, säkerhet, open banking samt digitala kvitton.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>