Volvo L25 Electric gör två maskiners jobb på Euromaint
Hem TEKNIK Volvo L25 Electric gör två maskiners jobb på Euromaint

Volvo L25 Electric gör två maskiners jobb på Euromaint

Publicerat av: Redaktionen

Hjullastaren från 1980-talet hade gjort sitt. Likaså den lika gamla eltrucken för inomhusjobb. In kom Volvo L25 Electric som jobbade för två.

Euromaint i Sundsvall var på jakt efter två nya maskiner – men hittade en el-driven ersättare för båda.

– Volvo L25 Electric gör båda maskinernas jobb och jag är jättenöjd. Den är tyst, ren, kompakt och kraftfull, säger Mikael Sjölander, platschef på Euromaint, som slöt leasingavtal om den nya hjullastaren med Skanska Rental.

Euromaint är landets ledande företag inom underhåll av järnvägsfordon, med en årsomsättning på cirka 1,7 miljarder kronor.  Företaget har ett nät av verkstäder från Malmö i söder till Luleå i norr.

Volvo L25 Electric gör två maskiners jobb på EuromaintI Sundsvall jobbar ett tiotal reparatörer med underhåll och reparation. Det mesta är kontraktsbundet och bland kunderna finns företag inom både person- och godstransporter. På verkstaden i centrala Sundsvall, alldeles intill Resecentrum, fanns fram till i höstas en 40 år gammal Volvo L30 som behövde ersättas.

Mikael Sjölander kontaktade Skanska Rental och bad om förslag.

– Jag hade vissa krav: lastmaskinen skulle kunna lyfta tre ton och 1 800 kilo långt ute på gafflarna. Dessutom skulle den vara kompakt och smidig, säger Mikael Sjölander.

Två affärer blev till en

Hjullastaren behövs för lossning och lastning utomhus, bland annat av hjulaxlar som väger omkring 1 300 kilo. Samtidigt ville Mikael Sjölander titta på ett alternativ till den gamla eltrucken som användes inomhus för pallhantering.

Det var egentligen två affärer, men Rental tipsade om den eldrivna  Volvo L25 Electric som ett alternativ till båda maskinerna, vilket lät som ett intressant förslag.

Rental lät testa om maskinen klarade av att möta Mikael Sjölanders krav på lyftförmåga. Det var inga problem. Därefter kom maskinen på prov till verkstaden. Stefan Hörnfeldt, knuten till Swecon på konsultbasis för att främja elektrifieringen av entreprenadbranschen, hade en genomgång av L25 Electric med personalen.

”Fungerar klockrent”

– Nu har vi haft maskinen i snart ett halvår och det fungerar klockrent. Den motsvarar alla våra förväntningar och lite till, säger Mikael Sjölander.

I leasingavtalet ingår service av Swecon.  Att L25 Electric är eldriven och dessutom klarar två maskiners jobb gör affären ekonomiskt fördelaktig.

– Driftkostnaden på den gamla hjullastaren blev med åren hög. Diesel är dyrt och 15 liter motorolja vid varje service kostar också. Dessutom åkte man alltid på någon eller ett par reparationer om året.

Mikael Sjölander ser inga nackdelar med L25 Electric. Den kräver ett lite annorlunda körsätt, men det lär man sig snabbt.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>