SEAT S.A. är fast besluten att uppfylla de klimatmål som sattes upp i Parisavtalet.
För att uppmärksamma Earth Day genomförde SEAT S.A. idag #Project1Hour.
Ett globalt initiativ som syftar till att öka medvetenheten om klimatförändringarna. Under en timme tog de 15.000 medarbetarna på SEAT en paus i arbetet för att istället ägna sig åt denna fråga och diskutera åtgärder man kan göra för att minska klimatförändringarna.
Medarbetarna på SEAT kom med förslag på vad man kan göra själv för att minska CO2-utsläppen. Man kan t.ex. välja eldrivna, miljömässigt hållbara bilar, låta bli att använda papper, välja bort buteljerat vatten, se till att man har elavtal där elektriciteten kommer från förnybara källor, installera solceller hemma, undvika flygresor och minska sin konsumtion av kött.
Wayne Griffiths, VD för SEAT S.A.: ”Som ett ledande företag i branschen, har vi ett tydligt ansvar för miljön. Vi har satt upp ett bestämt mål: Vi vill uppfylla målsättningarna i Green Deal och ska ha blivit ett koldioxidneutralt företag år 2050. För att lyckas med detta, krävs det att vi går över till elbilar. På SEAT S.A. har vi redan investerat 5 miljarder euro för detta, och företaget och dess märken SEAT och CUPRA genomgår för närvarande en komplett omställning i riktning mot eldrivna fordon. Vår målsättning är att leda Spaniens industriella, tekniska och hållbarhetsmässiga omställning och att ”sätta landet på eldrivna hjul.” Griffiths fortsätter, “Med #Project1Hour vill vi väcka medvetenhet globalt så att hela vårt företag, med sina 15.000 medarbetare, agerar samfällt i kampen mot klimatförändringarna. Det är endast på detta sätt vi kan skydda vår planet och skapa en mer hållbar framtid för de unga.”
Xavier Ros, HR chef på SEAT S.A., menar att #Project1Hour ”ger varenda medarbetare på företaget en enastående möjlighet att tillsammans med det övriga samhället sträva mot ett gemensamt mål och delta i kampen mot klimatförändringarna. Med det här initiativet vill SEAT S.A. att alla anställda ska bli medvetna om det ansvar vi har som företag, och som individer, för att skydda miljön. Var och en av oss måste agera som en miljöambassadör för SEAT S.A.”
Att lära tillsammans och öka medvetenheten om klimatförändringarna
Under Earth Day, gjorde samtliga anställda på SEAT S.A. ett timslångt uppehåll i sitt vanliga arbete, på kontoren, i fabrikerna eller i sitt distansarbete hemifrån, för att istället delta i #Project1Hour och titta närmare på miljöskyddsfrågans betydelse för samhället. Workshopen gav deltagarna möjlighet att lära sig mer om klimatförändringarna och deras inverkan på planeten, men framförallt också att komma med idéer för hur man ska kunna minska de individuella miljöavtrycken och vilka åtgärder man kan vidta för detta, både på jobbet och privat. Projektet ingår i SEAT S.A.s och Volkswagen-koncernens övergripande engagemang för att värna vår planet och miljö.
Aktivitetsdag för hela Volkswagen-koncernen
Initiativet #Project1Hour ingår bland de åtgärder som Volkswagen-koncernen vidtar internationellt till förmån för miljön. På så sätt har de 15.000 medarbetarna på SEAT S.A. nu anslutit sig till koncernens totalt 660.000 anställda i kampen mot klimatförändringarna för att åstadkomma faktiska förbättringar.
SEAT S.A.s hållbarhetsstrategi
SEAT S.A. är fast besluten att uppfylla de klimatmål som satts upp i Parisavtalet, och har som mål att vara ett CO2-neutralt företag 2050. För att lyckas med detta, har SEAT S.A. satt upp ett miljömål, ”Move to ZERØ”, som bl.a. innehåller ett ambitiöst program för att minska CO2-utsläppen under hela livscykeln för sina produkter, tjänster och mobilitetslösningar, inräknat både konstruktion, råvaruanskaffning och tillverkning. Initiativ som #Project1Hour breddar ytterligare företagets engagemang för att skydda vår planet från den globala uppvärmningen och dess effekter.