WWF och Doconomy i samarbete för mer hållbar konsumtion

Nu ingår WWF och fintechbolaget Doconomy ett treårigt samarbete för att vägleda människor mot en mer hållbar livsstil.

Auto Draft
Mathias Wikström, grundare och VD Doconomy

Genom att kombinera Doconomys digitala verktyg med WWFs kunskap om klimat och naturvård ska konsumenter få större insikt om sin påverkan och inspireras till mer miljösmarta val, direkt i sina telefoner.

Dagens ohållbara produktion och konsumtion sätter ett stort tryck på vår planet och spär på både klimatkris och förlust av biologisk mångfald. Enbart i Sverige konsumerar vi i genomsnitt som om vi har ungefär fyra planeter.

— Som konsument är det ofta svårt och krångligt att få grepp om sin individuella miljöpåverkan och hur den kan minskas. Genom partnerskapet med Doconomy vill vi ändra på det.  Ambitionen är att få miljontals människor att ställa om, till en början i Sverige och på sikt även internationellt, säger Erika Sundell, biträdande avdelningschef Näringsliv och Finans på WWF Sverige.

I partnerskapet bidrar WWF med kunskap kring klimat- och naturvårdsfrågor och en lång erfarenhet av att påverka olika samhällsgrupper i en mer hållbar riktning. Doconomy har beräkningsmodeller, verktyg och plattformar som når miljontals användare av finansiella tjänster via telefonen, i dagsläget både i Europa och USA. Genom samarbetet ska även WWFs egna verktyg och kampanjer stärkas upp med beteendeinsikter och data.

— För Doconomy har ett partnerskap med WWF länge stått högt på vår önskelista. WWFs djupgående erfarenhet och expertis i kombination med Doconomys globala räckvidd och strävan att med hjälp av innovation aktivera konsumenter är en perfekt matchning för att snabba på omställningen till en mer hållbar utveckling, säger Mathias Wikström, grundare och VD Doconomy.

Samarbetet ska till en början fokusera på produkters och tjänsters klimatpåverkan. Ambitionen på sikt är att även inkludera områden som vatten och biologisk mångfald.

Related Articles