Nu har 900 000 Vattenfall-kunder fått en ny, smart elmätare. Efter tre års arbete är bytet av samtliga kunders elmätare nästan i mål.
Den nya elmätaren ger kunderna betydligt bättre kontroll på sin elanvändning.
I dagarna nådde Vattenfall Eldistribution en viktig milstolpe när elmätare nummer 900 000 byttes ut hos en kund utanför Umeå. Nu återstår endast ett fåtal installationer som blivit över, kanske för att kunden inte har kunnat nås eller för att kundens elanläggning har brister som behöver åtgärdas så att mätarbytet kan ske på ett säkert sätt.
– Detta är en betydande milstolpe för oss som gör oss ännu bättre rustade att skapa ett smartare elnät och ett smartare samhälle där alla kunder kan vara med och bidra, säger Cecilia Zetterström, chef för Kund och Marknad på Vattenfall Eldistribution.
Arbetet med att byta ut elmätare hos Vattenfall Eldistributions privat- och företagskunder påbörjades 2021. Innan 1 januari 2025 ska alla mätarbyten vara avklarade för att uppfylla lagstiftade funktionskrav.
Gör det enklare att styra el-förbrukning
De nya elmätarna har funktioner som innebär att kunder enklare kan följa och styra sin elanvändning och koppla på smarta tjänster, som egen produktion via solceller eller lösningar för energieffektivisering. Informationen från elmätarna bidrar också till att Vattenfall Eldistribution kan drifta och utveckla elnätet på ett smartare sätt.
– Den nya elmätarna ger nya möjligheter för våra kunder att påverka sin elanvändning. De ger oss också förutsättningar att trygga en ännu mer stabil och effektiv drift av elnätet, säger Cecilia Zetterström.
Vattenfall Eldistribution distribuerar el till mer än 900 000 företag och privatpersoner genom ett effektivt elnät som möter behoven av nätkapacitet samt el- och leveranskvalitet. Du kan läsa mer om mätarbytet här.