Intresset för hållbara inköp minskar. Ändå är nio av tio svenskar redo att ändra livsstil för att leva mer hållbart.
Det visar en ny studie svenska folkets syn på hållbarhet som genomförts för sjätte året i rad av Insight Intelligence, Elgiganten, Öresundskraft och Sodexo.
Det senaste året har lågkonjunktur och höjda räntor fått många svenskar att prioritera ner sina investeringar i hållbarhet. Färre vill betala extra för hållbara alternativ, exempelvis har andelen som säger sig vara intresserade av att köpa elbil minskat med 17 procentenheter sedan i fjol.
Engagemanget i hållbarhetsfrågor är ändå högt:
- 70 procent uppger att de skulle vilja leva mer hållbart än de gör idag.
- 94 procent kan tänka sig att köpa begagnat och
- 89 procent säger sig vara beredda att ändra hur de lever i sin vardag.
” Vi kan se hur inflationen och en dyrare vardag har minskat villigheten att betala mer pengar för hållbara produkter och tjänster. Men ambitionen att leva hållbart är fortsatt stor”, säger Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence i ett pressmeddelande.
Ökad misstro mot företagens hållbarhetskommunikation
Undersökningen vittnar också om en viss hållbarhetströtthet,” sustainability fatigue”. Och andelen som känner sig uppgivna inför klimatutvecklingen har ökat med 13 procentenheter sedan 2019.
Dessutom märks en tilltagande misstro mot företagens hållbarhetskommunikation och en oro för så kallad ”green washing” kan avläsas i resultatet. Av de ord som är i omlopp upplevs exempelvis ”naturligt”, ”klimatneutralt” och ”nettonoll” inte som trovärdiga, medan ”ekologiskt” och ”fossilfritt” får godkänt.
Hela 84 procent tycker att det är svårt att avgöra om ett företag är hållbart eller inte och det finns en efterfrågan på mer och tydligare information.
Värt att notera här är att över hälften, 60 procent säger sig vilja ta del av företags hållbarhetsrapportering inom ramen för CSRD, det nya EU-direktivet som träder i kraft den 1 juli i år. Det är en standard för icke-finansiell rapportering hos företag kopplat till miljö, samhällsansvar och bolagsstyrning som påverkar börsnoterade bolag.
Hela 83 procent ser certifieringar och hållbarhetsstandards som viktiga i valet av produkter och tjänster.
Varannan person i studien (49 %) uppger ändå att de i hög utsträckning påverkas av företags hållbarhetsarbete i valet av produkter och tjänster, vilket är en försvarbar andel men ändå färre än fjolårets 58 procent.
Undersökningen baseras på svar från 1000 personer i Sverige mellan 16 och 70 år som under maj 2024 intervjuats av Verian genom Sifopanelen som är en slumpmässigt rekryterad, riksrepresentativ webbpanel.
Samtliga resultat finns sammanfattade i rapporten ”Svenskar och Hållbarhet”.