Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon klass 3 i väntan på rättslig prövning.
Nu överklagar staden beslutet om att stoppa zonen till Transportstyrelsen.
Stockholms stad har beslutat att införa en ny miljözon klass 3 i en del av city. Det blir den första miljözonen i världen av sitt slag. Syftet är att minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. IVL Svenska Miljöinstitutet beräknar att luftföroreningar leder till tusentals förtida dödsfall i Sverige varje år.
IT-hållbarhet har tidigare rapporterat om att miljözonen försenas, på grund av överklagan till Länsstyrelsen av fem bolag som bedriver verksamhet i området, vilket lett till att införandet av miljözonen behövt pausas. Nu överklagar i sin tur Stockholms stad Länsstyrelsens besked till Transportstyrelsen.
– Väldigt många är frustrerade över att starten för miljözonen försenas. De som bor och verkar i miljözonen har ställt in sig på att vara redo den 31 december. Företag har köpt nya fordon, planerat om sin logistik och skapat nya samarbeten för samlastning. Vi överklagar för alla som har engagerat sig för att göra luften i Stockholm friskare, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Ärendet ska hanteras snabbt
Stockholms överklagan innebär att Transportstyrelsen får möjlighet att upphäva Länsstyrelsens beslut att senarelägga införandet av miljözonen. Frågor om inhibition ska behandlas skyndsamt av myndigheter, vilket gör att Stockholm hoppas på ett snabbt besked från Transportstyrelsen.
– Så fort det finns rättsliga förutsättningar att öppna miljözonen kommer vi att meddela ett nytt startdatum. Ambitionen är att kunna införa miljözon klass 3 redan under våren, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Reglerna för miljözoner styrs av nationell lagstiftning. Enligt lagen har kommuner rätt att införa miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i särskilt miljökänsliga områden. Stockholms stad anser att miljözonen i city uppfyller kriterierna.
– Det här handlar om ett område med dokumenterat hälsofarlig luft, där tiotusentals människor promenerar och cyklar. Det är exakt den typen av platser som miljözonerna är till för, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
De överklagande parterna anser att tidsplanen för att införa miljözonen har varit för snäv. En ny miljözon i Stockholms city aviserades av det rödgröna styret för över två år sedan. För att underlätta omställningen har staden fört en tät dialog med det lokala näringslivet.
– Vi har arrangerat flera stora dialogtillfällen och haft möte med ett stort antal aktörer och branschorganisationer. De allra flesta har varit väldigt positiva till miljözonen och beskrivit sina utsläppsfria fordon som en konkurrensfördel. Näringslivet i Stockholm vill vara med och ställa om, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
Välkomnas av många aktörer
Bland aktörer som välkomnar den nya miljözonen finns leveransföretag som Bring, Postnord, DHL, Inte bara post, Martin&Servera, Widriksson Logistik och Velove.
Förändringen stöttas av miljö- och hälsoexperter som Naturskyddsföreningen, 2030-sekretariatet, forskare vid Karolinska Institutet samt Astma- och allergiförbundet. Majoriteten av Stockholms invånare svarar att de kommer att påverkas positivt av miljözonen i city.
Stockholm ska vara en öppen, hållbar och modern stad där livskvalitet för alla stockholmare och hänsyn om kommande generationer är i fokus. Vi vill stärka stadens klimatarbete, prioritera gång, cykel och kollektivtrafik framför bilar och säkerställa att alla barn får goda uppväxtvillkor.