Salesforce är en pionjär inom teknik och innovation, men också inom etisk AI – när den molnbaserad CRM-plattformen blir AI-driven.
”Våra kunder måste kunna lita på att vi använder tekniken ansvarsfullt,” säger Paula Goldman, Chief Ethical och Human Use Officer på Salesforce.
Salesforce, den globala CRM-ledaren, fortsätter att utveckla sin molnplattform och tar täten inom AI-CRM med fullt stöd i processerna. Denna innovation öppnar upp nya möjligheter för kunderna att fatta datadrivna beslut med hjälp av smarta agenter, men ställer samtidigt nya krav på etiska överväganden. Salesforce tar en ledande roll även här och positionerar sig som en stark förespråkare för transparent, hållbar och etisk AI.
På företagets utvecklarevent TDX2025 i San Francisco träffar vi Paula Goldman, Chief Ethical and Human Use Officer, för att diskutera de etiska utmaningarna med snabbväxande teknologier. Hur säkerställer Salesforce att artificiell intelligens används på ett rättvist och ansvarsfullt sätt? Och vilka principer styr företagets arbete för att skapa långsiktigt positiva effekter för både människor och planeten?
”Våra kunder måste kunna lita på att vi använder teknologier på ett rättvist och ansvarsfullt sätt. Vi strävar efter att skapa AI som är begriplig och att alla beslut kan spåras, så att ingen känner sig oskyldigt påverkad eller utanför,” säger Paula Goldman.
Som Chief Ethical and Human Use Officer har hon en nyckelroll i att säkerställa att företagets lösningar inte bara är tekniskt avancerade utan också hållbara och transparenta. Systemen måste vara pålitliga, och när AI används för att fatta beslut som påverkar individer och samhällen måste dessa beslut kunna förstås och förklaras.