BMW Group sätter den cirkulära ekonomin på agendan vid IAA Mobility 2021 i München, och presenterar sin vision om hållbar mobilitet, med BMW i Vision Circular – en bil tillverkad av 100 procent återvunna material eller förnybara råvaror, som är 100 procent återvinningsbar.
BMW i Vision Circular är ett av fem konceptfordon som BMW Group presenterar på IAA Mobility 2021. Gemensamt för alla fem är att de utgår från elektrisk mobilitet, digitalisering och hållbarhet. Tillsammans adresserar de en rad mobilitetsbehov, anpassade för nya snabbföränderliga krav och utmaningar.
BMW i Vision Circular – en visionär syn på cirkulär ekonomi
Med BMW i Vision Circular visar BMW Group upp sin framtidssyn om en kompakt, fyrdörrars BMW, med fullt fokus på både hållbarhet och lyx. Den helt eldrivna bilen har designats enligt cirkulära ekonomiska principer: och symboliserar BMW Groups ambitiösa plan att bli världens mest hållbara tillverkare inom individuell mobilitet.
– BMW i Vision Circular illustrerar vårt helhetstänk och genomgripande syn på hållbar mobilitet. Den symboliserar vår ambition om att vara en föregångare och pådrivare i utvecklingen av en cirkulär ekonomi, säger Oliver Zipse, styrelseordförande BMW AG.
BMW i Vision Circular är tillverkad i 100 procent återvunna material eller förnybara råvaror, och är 100 procent återvinningsbar. Bilen är designad enligt företagets fyra principer för en cirkulär ekonomi, RE: THINK, RE: DUCE, RE: USE, RE: CYCLE, med syfte att visa hur hållbar, urban mobilitet skulle kunna se ut år 2040.
RE:THINK – handlar om att förändra sättet att tänka på bildesign. Med BMW i Vision Circular har samtliga processer och tillverkningsmetoder reviderats. Funktionen i varje komponent har utvärderats, varefter delen antingen tagits bort, eller anpassats på ett smart sätt, som möjliggör slutna materialcykler.
RE:DUCE – handlar om att göra mer med mindre. BMW i Vision Circular demonstrerar detta genom den strikt tillämpade minskningen av antalet komponenter, materialgrupper och ytbehandlingar.
RE:USE – syftar på hur en hållbart designad produkt både ska ha längre livstid, men även kunna ge en rikare produktupplevelse över tid. Ett sätt att uppnå detta är att införliva ny digital teknik, för att skapa nya upplevelser. Ett annat är att göra det enkelt att för användaren att kunna byta och ersätta individuella material och delar.
RE:CYCLE – BMW i Vision Circular utgår från ”Secondary first”-principen, med fokus på återvunna material. För detta används ett begränsat antal monomaterial, där individuella delar enkelt kan bytas ut, medan komponenter som består av sammansatta material undviks, för att underlätta återvinning.
Exteriör präglad av cirkulär design
Den puristiska fronten i BMW i Vision Circular förmedlar den estetiska kraften i cirkulär design. I enlighet med “RE: THINK” och “RE: USE” har antalet delar reducerats.
- BMW-njurarnas kromstänger har omtolkats till en digital panel, och BMW-logotypen på fronten är graverad och badgen laseretsad.
- Den cirkulära designens puristiska utseende framträder även i profil, genom dess monovolym-design, där antalet olika material som används reduceras till ett minimum.
- BMW i Vision Circular saknar exteriörfärg. Istället är huvuddelen tillverkad av återvunnen och anodiserat aluminium, i en ljusguld-finish. Detta kompletteras av bakdelens ytor, i värmebehandlad stål, som ger färgen Temper Blue Steel. Exempel på hur det kommer att vara möjligt att i framtiden byta ut färglackering, till förmån för nya innovativa metoder.
- Däcken i ”Vivid Blue Rubber” är tillverkade av certifierat, hållbart odlad naturgummi, med ett aningens transparent utseende.
Interiör i hållbar lyx
Inuti BMW i Vision Circular skapas en lyxig atmosfär genom smarta materialval och produktionmetoder, med ett ansvarsfullt förhållningssätt till miljön. Interiören syfter till att visa vad som kommer att vara möjligt i framtiden gällande cirkuläritet och smarta materialval – och den spännande estetik som kan uppstå som ett resultat.
- Detta innebär att man använder rätt basmaterial, utan också smarta nya sammanfogningstekniker, som undviker användning av lim för att säkerställa optimal lämplighet för demontering och sortering i ett senare skede.
- För att minimera avfall kommer alla komponenter och material att tillverkas för exakt passform, bland annat genom 3D-printing. Allt överflödigt material kommer systematiskt att sändas tillbaka till den cirkulära materialcykeln.
- Interiörens fyra säten har utformats för att se mer ut som möbler. I framsätet finns två separata lounge-säten med integrerade nackstöd. Deras sammetsliknande klädsel är gjord av återvunnen plast, som hålls ihop av en ljusguldfärgad aluminiumram. På baksidan finns ett snabbfäste för enkel demontering, så att metall och tyg enkelt kan separeras vid återvinning.
- Den klassiska instrumentpanelen förvandlas till nästa generations ”phygital”-upplevelse, och har formen av en svävande, V-form, som skjuter ut i kabinen.
- Informationsskärm finns placerad ovanför instrumentpanelen, längst ner på vindrutan, och tar BMW:s Head-Up Display till en helt ny nivå. All relevant information projiceras på vindrutans nedre yta, över hela dess bredd.
Tvåvägsladdning mellan bil och elnät
Utöver innovativ design och materialval erbjuder BMW i Vision Circular en syn på laddning som går åt båda håll, där bilen kan fungera som en mobil energilagringsenhet och leverera el till omgivningen, t.ex. byggnader och infrastruktur. Elen kan till och med skickas tillbaka till elnätet för att assistera under toppar i efterfrågan.
‘Secondary First’ – strategin för att öka andelen återvunna material
BMW Group ska öka andelen återvunna material i sina fordon. I genomsnitt tillverkas nuvarande fordon med nästan 30 procent återvunnet och återanvänt material. Med “Secondary First”-strategin planerar BMW Group att successivt höja denna siffra till 50 procent. Det är därför avgörande att det återvunna materialets kvalitet, säkerhet och tillförlitlighet håller samma höga standard som nya material – och det är viktigt att tillgängligheten på marknaden ökar avsevärt. För att uppnå detta krävs både branschöverskridande åtgärder och politiska initiativ.
– 2017 var första gången världens befolkning förbrukade mer än 100 miljarder ton resurser på ett år – en trend som vi inom bilindustrin måste motverka, säger Oliver Zipse, styrelseordförande BMW AG.
‘Circular Design’ – fordon konstruerade för en cirkulär ekonomi
För att uppnå högre återvinningsgrad och garantera hög kvalitet bör materialen extraheras i sin renaste form så tidigt som möjligt under återvinningsprocessen. Därför kommer bilarnas interiör att i högre grad behöva tillverkas av monomaterial, för att så mycket som möjligt ska kunna återföras, i slutet av bilens livscykel.
BMW Group arbetar därför efter ett ‘Circular Design’ -koncept, som ska se till att demonteringen av fordon kan ske snabbt och kostnadseffektivt, för att säkerställa att priserna på sekundära material blir konkurrenskraftiga. Allt börjar med designen och konstruktionen, som måste göras på ett sådant sätt att materialet kan utvinnas, utan att olika materialtyper blandas med varandra.
Utöver BMW i Vision Circular presenterar BMW Group:
MINI Vision Urbanaut – tar en approach till mobilitet som går bortom själva körningen, genom att erbjuda en attraktiv ”living space” när bilen är stående. Detta futuristiska koncept anpassar sig efter individens behov, och tar fram nya perspektiv på bildesign, som visar MINI:s nytänkande syn på urban mobilitet.
BMW Motorrad Vision AMBY – ett flexibelt koncept som kombinerar fördelarna med motorcykel, men som också kan köras på cykelbanor, tack vare automatiserad hastighetsbegränsning.
BMW i Vision AMBY – kombinerar fördelarna med en elcykel med kraften i en motorcykel. Beroende på vägunderlag och förarens färdighetsnivå ställer den om från elcykel till motorcykel.
BMW Motorrad Concept CE 02 – en lättviktsmotorcykel anpassad för urbana miljöer, som möjliggör vardagspendling i stil, med en ingångsmodell från BMW Motorrad.