Efter den framgångsrika vattensparkampanjen #Waterhack tar Bostadsbolaget nu nästa steg mot en mer hållbar vardag.
Med #Pwrhack vill man uppmuntra sina hyresgäster att minska elanvändningen och jämna ut effekttopparna över dygnet.
För två år sedan lyckades Bostadsbolagets hyresgäster spara hela 42 miljoner liter vatten under kampanjen #Waterhack. Nu är det elförbrukningen som står i fokus.
– Vi har två mål med Powerhack. Dels att på ett lustfyllt och enkelt sätt inspirera våra hyresgäster att minska sin elanvändning, dels att bidra till att minska effekttopparna och sprida ut elanvändningen över dygnet, säger Oskar Scheiene, Energi & Miljöchef på Bostadsbolaget.
Nycklar till hållbar elanvändning
El är en resurs många tar för given, men som behöver användas med eftertanke– särskilt under vintern när behovet är som störst. Effekttoppar uppstår när många använder el samtidigt, vilket skapar en hög belastning på elnätet. Genom att sprida ut förbrukningen över dygnet minskas risken för kapacitetsproblem och kostsamma investeringar i elnätet kan undvikas.
– Det finns en stor potential i att arbeta med nudging gentemot våra hyresgäster. Vi har över 50 000 boende, och om vi kan påverka dem att tänka till kring sin elanvändning bidrar vi till att jämna ut elförbrukningen och minska toppeffekterna, säger Oskar Scheiene.
En del av kampanjen handlar också om att utbilda hyresgästerna i de nya effekttaxor som införs senast 2027 på alla elabonnemang.
– Vi tror att kunskapen om detta och hur man kan påverka sin elkostnad genom att minska sina effektuttag är relativt låg idag. Därför vill vi höja medvetenheten kring detta, säger Oskar Scheiene.
Samarbete med influencer för att nå fler

Sara Keränen, Malin Olsson och Oskar Scheine
Kampanjen omfattar flera delar, såsom direktutskick med smarta tips till hyresgäster, pushnotiser via boendeappen vid effekttoppar och ett samarbete med instagramprofilen Malin Olsson (@mal_insta).
Stora delar av kampanjen är på just Instagram för att nå ut till en bredare publik och engagera hyresgästerna på ett interaktivt sätt.
– Malin har ett starkt hållbarhetsfokus och en tonalitet som stämmer väl överens med det lättsamma tilltal vi vill ha i kampanjen. El och effekt kan upplevas som krångligt, men vi behöver göra det enkelt och begripligt för att nå ut, säger Sara Keränen, kommunikatör på Bostadsbolaget.
Hyresgästernas engagemang i fokus
En viktig del av kampanjen är hyresgästernas eget engagemang. Genom att dela med sig av sina bästa energispartips deltar de i en tävling där vinnaren får en annorlunda helgupplevelse i naturen.
– Vi har redan fått in många kreativa förslag, allt från hur man skapar en mysig familjekväll utan elektricitet till smarta sätt att ta vara på värmen från matlagningen, säger Sara Keränen.
Bostadsbolagets elsparkampanj #Pwrhack pågår mellan den 22 januari och 22 mars 2025, med målet att minska elkonsumtionen jämfört med samma period året innan.