Butik eller e-handel – vad är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Butik eller e-handel – vad är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar

Butik eller e-handel – vad är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar

Publicerat av: Redaktionen

Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller e-handel? Ett nytt Vinnova-projekt visar klimatkonsekvenserna av resor, returgrad, teknik och logistik.

Förhoppningen är att resultatet av studien ska stödja strategier som minskar handelns klimatpåverkan.

I Vinnova-projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler har forskare från Lunds universitet jämfört e-handel med butikshandel och kartlagt transportkedjan för 26 produkter – från produktionsplats till konsument i tre olika typer av kommuner, stad, förort och landsbygd. ResultatetButik eller e-handel – vad är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar pekar på att e- handel kan vara ett mer klimatvänligt alternativ än traditionell butikshandel – men bara om den hanteras rätt.

Och det kan också vara tvärt om.

Beroende på var vi bor och vad vi handlar, behöver vi göra olika val för att minska vår klimatpåverkan av konsumtion.

E-handel och digital logistik kan minska utsläppen

För många produkter, som böcker och elektronik, är e-handel generellt mer klimatsmart än butikshandel, särskilt när den kombineras med effektiv logistik och hållbara leveransalternativ. En avgörande faktor är den sista transportsträckan – från postombud eller lager till konsument. Även om produkter ofta färdas långa sträckor i världen, har den sista transporten stor betydelse. Välorganiserade e-handelslösningar kan minska behovet av individuella bilresor till butiker, vilket i sin tur kan bidra till lägre CO2-utsläpp.

– Rätt använt kan e-handeln bli en viktig del av lösningen för att minska transportutsläpp, särskilt för konsumenter som saknar gångavstånd till butiker. Här måste konsumenter, handlare och kommuner tänka smart och ta ansvar, säger Karin Svensson, projektledare på ASTER i ett pressmeddelande.

Mode och returer – en digital utmaning

Ett tydligt exempel där butikshandeln däremot är är mer klimatsmart, är när en storstadskonsument handlar modeprodukter. Här innebär e-handeln betydligt högre utsläpp. Forskarna konstaterar att returgraden för kläder köpta online är cirka 40 procent, jämfört med endast 1,5 procent i fysiska butiker.

Detta innebär att transportbehovet och därmed klimatpåverkan kan öka markant för kläder som köps online och returneras i stor omfattning.

För att minska butikshandelns utsläpp är det viktigt att främja hållbara resmönster hos konsumenten, exempelvis genom att minska bilberoendet och samordna ärenden.

IT-lösningar för en hållbar omnikanal-handel

Omnikanaler – där butik, e-handel och leveranslösningar är sömlöst integrerade – skapar nya möjligheter för en mer hållbar handel genom att optimera transportflöden. Även valet av förpackning har betydelse.

Forskningsprojektet har tagit fram en Vägvisare med rekommendationer till handlare, kommuner och konsumenter om hur digital teknik kan optimera handelns CO2-effektivitet.

– Vårt projekt ger handelsföretag kunskap om vilka faktorer som påverkar CO2-effektivitet  vid hemleverans, upphämtningsställen och butiksförsäljning så att varje distributionskanal kan optimeras för olika konsumenter, säger Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds Universitet.

Projektet startade i september 2023 och avslutades i mars 2025. Syftet var att undersöka utsläppen från olika köpsätt och leveranssätt i handeln, i olika geografiska områden. Förhoppningen är att resultatet i förlängningen kan bidra till att utveckla strategier för att minska handelns klimatpåverkan.

I projektet deltog Gina Tricot, Adlibris, NetOnNet, Kalmar kommun, Umeå kommun, Svensk Handel och Vasakronan.

Datainsamling och analys genomfördes av Lunds Universitet och projektet har letts av ASTER. ASTER drivs tillsammans av Lunds Universitet och Lindholmen Science Park.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>