Cosentinokoncernen släpper sin hållbarhetsrapport för 2021.
Detta dokument representerar ett betydande och djupgående framsteg i förhållande till dess tidigare rapporter om Corporate Social Responsibility (CSR), som antar en heltäckande och tvärgående strategi för hållbarhet baserad på ESG-kriterier (Environmental, Social and Governance).
Inom denna nya ram fortsätter företaget att uppfylla sitt åtagande om transparens och ansvar gällandes ekonomisk, social, miljömässig och etisk hållbarhet gentemot sina anställda och andra intressenter.
Dessutom, i enlighet med den internationella standarden för Global Reporting Initiative (GRI), rapporterar dokumentet företagets prestation i sitt bidrag till hållbara utvecklingsmål (SDG) i 2030-agendan.
I sitt åtagande att ha maximal och bästa möjliga inverkan på människor och minsta möjliga påverkan på planeten, anger Cosentino i rapporten sina strategiska hävstänger, milstolpar och prestationer inom områdena sociala, miljömässiga och goda styrelseformer. Dessa pelare stöds av en väletablerad affärsmodell med finansiell styrka -som visades av förra årets finansiella resultat – och baseras på innovation och FoU, effektiv produktion, cirkulär ekonomi, utbildning, sociala åtgärder och framför allt på styrka och hög nivå av professionalitet hos företagets team.
Interaktiv summering av 2021 års Hållbarhetsrapport
Hållbarhet och miljöledning (Environmental)
Detta område omfattar några av företagets nuvarande stora projekt. Bara under 2021 investerade Cosentino nästan 30 miljoner euro i miljötillgångar och miljöförbättringskostnader. Cosentino visar sitt engagemang för cirkulär ekonomi och minskningen av dess koldioxidavtryck genom en rad solida milstolpar som användningen av 99% återanvänt vatten, Noll vattenutsläpp (daglig behandling och recirkulering av 800 000 m3 vatten), användningen av 100% förnybar elektrisk energi eller utveckling av hållbara produkter som Dekton, en koldioxidneutral produkt för hela livscykeln, och HybriQ+-teknologin för Silestone-produkter. Andra milstolpar inkluderar produktionen av mer än 3 miljoner m2 råskivor från återvunnet eller återanvänt material (nästan en tredjedel av företagets totala produktion) förra året. Detta möjliggjordes tack vare Cosentinos egna avfallshanterings-anläggning, som gjorde det möjligt för företaget att hantera 400 000 ton fast avfall 2021, varav 13% återvanns, vilket ökade användningen av återvunna råvaror med 26%.
Däremot stannar företaget inte där. Förra året implementerade Cosentino en ny industriell energimodell baserad på förnybara energikällor och egenkonsumtion, som även omfattar förvaltning av vattenresurser. Under de kommande veckorna kommer Cosentino att sätta upp den största markmonterade solcellsanläggningen för egen förbrukning i Spanien. Anläggningen kommer att ha en toppeffekt på 20 MW och en energiproduktionskapacitet på cirka 34 GWH/år, vilket kommer att kompletteras med installation av solpaneler på fabrikernas tak. Samtidigt bygger Cosentino sin egen avloppsåtervinnings-anläggning. Denna anläggning kommer att ge avloppsvattnet, som släpps ut av dess grannsamhällen, ny användning och förväntas tas i drift i år.
Skapande av jobb och bidrag till samhället (Social)
Förutom innovation och hållbarhet är dess engagemang för människor Cosentinos kärnvärde, eftersom dess humankapital är dess viktigaste tillgång för företaget. År 2021 förblir Cosentino engagerad i kvalitetssysselsättning och skapade nästan 700 nya jobb, vilket avslutade 2021 med en arbetsstyrka på 5 425 anställda. Företagets personal består av personer från 76 olika nationaliteter och andelen tillsvidareanställningar är 91%. Detta engagemang för välstånd och tillväxt sträcker sig även till de samhällen där Cosentino har en närvaro, särskilt i sin omedelbara omgivning, i regionerna Almanzora och Almería. Cosentino ger ett banbrytande bidrag till utbildning och träning genom att främja Dual Vocational Training-program som genomförs på dess anläggningar och genom aktiviteter som utförs av Eduarda Justo Foundation. Företaget stödjer också områdena arkitektur, design, sport och gastronomi genom en rad partnerskap och sponsringar, och främjar konst och kultur genom Ibáñez Cosentino Art Foundation. Sist men inte minst gjorde företaget direkta donationer till olika organisationer och föreningar på totalt mer än 1 miljon euro, 20% mer än 2020.