Danske Bank har inlett ett partnerskap med Position Green för att stärka ESG-erbjudandet mot sina företagskunder.
Målet är att omvandla data till insikter som kan användas vid strategiska affärsbeslut.
”Det är viktigt att företagen fortsätter att arbeta proaktivt och strategiskt med hållbarhetsfrågor. De behöver fortsätta kartlägga och hantera ESG-risker och möjligheter, trots att regulatoriska rapporteringskrav förändrats”, säger Gustav Runeberg Schultz som är hållbarhetsexpert på Danske Bank i ett pressmeddelande.
Position Green erbjuder anpassade företagslösningar för förenklad hantering av hållbarhetsdata. På så vis kan företag bli bättre på att dra datadrivna insikter inför affärsbeslut.
Stärker konkurrenskraft
Ett proaktivt hållbarhetsarbete kan stärka företagets konkurrenskraft och hjälpa till att uppfylla rapporteringskrav, till exempel om företaget är en underleverantör till större företag som fortfarande lyder under EU:s regler för hållbarhetsrapportering enligt CSRD-direktivet. Danske Bank integrerar ESG-analysen i kreditgivningsprocessen.