Branschorganisationen Transportföretagen lanserade tidigare i år ett nytt index som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender.
I Paketindex Q3 som släpptes nu i november syns det att antalet skickade paket från e-handel till konsument fortsatte att öka under det tredje kvartalet, totalt ökade paketvolymen med 9,2 procent.
Samtidigt indikerar Paketindex att försäljningen inom e-handeln minskade.
Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar resultaten och pekar på behovet av effektiva transporter när paketvolymen ökar, samtidigt som e-handelsförsäljningen minskar.
– Siffrorna i Paketindex för Q3 speglar det rådande konjunkturläget, där hushållen inte har riktigt samma köpkraft som tidigare. Men viljan att e-handla är fortsatt där. Det innebär att det köps fler men billigare varor. För transportsektorn och logistikplaneringen ställer detta ökade krav på en effektivitet i leveranskedjan, säger Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, och fortsätter:
– Det är intressant att trenden med en ökning av antalet returpaket nu också verkar ha brutits. Det är naturligt att en ökad e-handel också bidrar till fler returer. De nya siffrorna betyder att konsumenterna sannolikt anpassat sig till att returer dels börjat kosta hos en del leverantörer men också att typen av varor som köps nu inte heller öppnar för lika många returer.
Enligt Paketindex i Q3 skickades 45 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige, vilket är en ökning med 9,2 procent i jämförelse med samma period föregående år. Totalt över året har paketvolymerna ökat med 7,1 procent.
– Den här utvecklingen innebär att företagen verkligen behöver tänka till när det kommer till logistiken. Hur hanterar man fler paket men med en lägre intäkt per paket? Med minskade marginaler gäller det att transporten blir rätt direkt, samt att hela leveranskedjan är optimerad för att spara kostnader och den potentiella klimatpåverkan som ökade paketvolymer innebär, menar Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.
Paketindex är framtaget av Transportföretagen i samarbete med HUI Research. Indexet baseras på data från DHL, UPS, Postnord, DB Schenker, Best, Airmee, Bring, Early Bird samt uppskattningar om Instabox och Budbees volymer. Hela Paketindex Q3 finner ni här.