Astronauten Neil Armstrongs första ord från månen är klassiska: ”Det är ett litet steg för människan, men ett gigantiskt kliv för mänskligheten.”
Abner ”Abbe” Sjöberg från Oviken skulle kunna fila på ett liknande statement.
Steget till nya Volvo EC230 Electric var litet – men det skedde på EU:s första elektrifierade byggarbetsplats.
Abbe Sjöberg är en rutinerad grävmaskinist som jobbat som egen sedan 1996. De senaste fem åren har han haft jobb i Sälen med omnejd genom Best Entreprenad. När byggandet där mattades av, kontaktades han av Matts Persson – entreprenör i Östersund – som han tidigare jobbat med.
Frågan han fick var: är du intresserad av att köra den nya helt eldrivna Volvo EC230 Electric vid bygget av förskolan Ottfjället i Östersund?
– Ja, det var ju lite speciellt, men… Det är kul att testa något nytt och jag hade aldrig kört någon elmaskin.
I somras drog bygget i gång sedan Abbe fått en introduktion av specialister från både Volvo CE och Swecon.
– Det som jag tänkte mest på innan, var det här med laddningen av maskinen. Jag var rädd att det skulle kunna vara lite struligt.
Inga problem
Sedan började avtäckningen och markarbetena – och det blev inte alls som Abbe befarade.
– Det har aldrig varit problem med laddningen. Jag har två laddare, en snabbladdare för kortare raster på dagen och en standardladdare för laddning på natten. Det är inga som helst problem, det enda som krävs är en smula planering av arbetsdagen.
Själva arbetet i maskinen är enbart en positiv upplevelse, enligt Abbe Sjöberg.
– Det första jag upptäckte är att maskinen jobbar utan vibrationer från motorn. Så behagligt det är, det enda som märks är ljudet från hydraulpumparna. Från början var det lite konstigt, men nu uppskattar jag det verkligen, säger Abbe.
Svarar direkt
– En annan positiv sak är att maskinen ger full effekt direkt, det är ingen bränslemotor som ska varva upp. Jag kan absolut tänka mig att fortsätta jobba med och t o m äga en EC230 Electric eller andra elmaskiner från Volvo i framtiden. Arbetet vid Ottfjällets förskola beräknas vara klart i november. Sedan är framtiden lite oklar för Abbe.
– Vi får se hur det blir, det ordnar sig – men jag kommer helt klart att sakna EC230 Electric.